Content marketing

Content marketing – w języku polskim określany jako marketing treści, to zespół spójnych i konsekwentnie realizowanych działań w obszarze dostarczania odbiorcom komunikatów wartościowych treści. Bardzo często są one nośnikiem informacji o ofercie marki, ale działania content marketingowe mogą być także ukierunkowane na promowanie wartości wyznawanych przez markę, budowanie i utrwalanie jej wizerunku (na przykład poprzez publikowanie treści eksperckich w formie poradników), czy budowanie pozycji witryny w wyszukiwarkach (wzbogacanie o frazy kluczowe).

Cele content marketingu mogą być tożsame z celami samej kampanii reklamowej – przekazywane treści mogą mieć charakter zarówno produktowy, jak i stricte wizerunkowy. Sprawia to, że marketing treści pełni ważną funkcję w procesie projektowania lejka zakupowego i zachęcania odbiorców do poczynienia konkretnej akcji (kliknięcia w link, zapoznania się z produktem, pobrania pliku, obejrzenia wideo, zapisania się do newslettera czy jakiegokolwiek innego pożądanego zachowania). Obecnie content marketing jest często procesem długofalowym, który w dłuższym horyzoncie czasowym, na bazie wysokiej jakości treści przydatnych użytkownikowi, ma zbudować pożądany wizerunek marki i przyciągnąć do niej lojalnych fanów.

Powszechnie przyjęło się, że content marketing to głównie wszelkiego rodzaju artykuły, poradniki, raporty, opisy (np. produktowe), czyli ogółem rzecz biorąc słowo pisane. Jednak w dobie coraz powszechniejszego wykorzystywania nowych form marketingu na znaczeniu zyskują także takie rodzaje contentu jak infografiki, animacje, czy materiały wideo – one również mogą zajmować ważną pozycję w strategii content marketingowej, urozmaicając przekaz w ramach różnych kanałów dotarcia (strona internetowa marki, social media, serwisy branżowe itp.).