Wróć

Profil linków

Profil linków jest to ogólny obraz wszystkich odnośników, jakie prowadzą do danej witryny. Istotnym parametrem jest jakość tego profilu, która określana jest między innymi przez źródło pochodzenia linków, a także sposoby ich wyświetlania (np. kwestia typu anchorów).

Analiza profilu linków powinna ponadto uwzględniać autorytet domeny (strony, na której link się znajduje – im wyżej w wynikach wyszukiwania i częściej odwiedzana, tym link jest bardziej jakościowy), powiązanie tematyczne pomiędzy witrynami, a także linki drugiego stopnia.

W kwestii budowania profilu linków bardzo istotną kwestią jest ich zróżnicowanie, a więc:

  • pochodzenie z różnych typów stron – wśród których wymienić możemy między innymi: katalogi, prywatne zaplecza, artykuły sponsorowane, fora, media społecznościowe, komentarze czy linki partnerskie;
  • z różnymi parametrami rel – tu wyróżniamy trzy podstawowe typy: nofollow, ugc i spnsored, jednakże bardzo cenne są linki bez tego parametru, traktowane jako dofollow, co każe botom podążać za nimi celem odkrycia nowych treści;
  • w oparciu o zdywersyfikowane anchory – w tym exact match (zazwyczaj zakotwiony na frazie kluczowej), partial match (zwykle odmienione słowo kluczowe), generic (bez frazy, za to często z CTA), branded (z nazwą marki lub strony), naked (URL wklejony bezpośrednio w tekst).

Jeśli spełnione zostaną powyższe warunki, wówczas cały profil linków posiada wysoką jakość i wygląda na wygenerowany naturalnie, co jest dobrze oceniane przez algorytmy Google.

Profil linków może i powinien być analizowany przez narzędzia do tego przeznaczone, takie jak: Google Search Console, Ahrefs czy Majestic.