Adres URL – jak utworzyć przyjazny adres strony internetowej?

| Veneo Performance | SEO/SXO

Jednym z elementów prawidłowej optymalizacji stron internetowych jest tworzenie przyjaznych adresów URL. Gdzie sprawdzić adres URL, jak wygląda jego struktura oraz jak utworzyć adres URL przyjazny dla wyszukiwarek?

Co to jest adres URL?

Adres URL to skrót od angielskich słów Uniform Resource Locator, co oznacza format adresowania zasobów w internecie. Przyjmuje on formę czytelną dla człowieka i został zaprojektowany w celu zastąpienia adresów IP używanych przez komputery do komunikacji z serwerami. Przy pomocy tego linka można także zidentyfikować konkretny plik – widząc adres od razu wiemy, że jest to URL obrazka.
Jak znaleźć adres URL? To bardzo proste – Google wyświetla go na zielono, tuż pod tytułem, a nad opisem stron internetowych. Widoczny jest on również w pasku adresu, gdy znajdujesz się na konkretnej stronie WWW.

Jak wygląda adres URL? Części składowe URL witryny

Podstawowe części składowe adresu URL to rodzaj zasobu oraz część zależna. Rodzaj zasobu to po prostu protokół http lub https, wskazujący w jaki sposób przeglądarka pobiera informacje na temat zasobów.
W części zależnej znajduje się nazwa domeny lub nazwa hosta, czyli najczęściej po prostu nazwa strony internetowej. Dalej, po kropce znajduje się rozszerzenie. W Polsce jest to najczęściej domena narodowa .pl, jednak każdy kraj ma przypisane swój skrót.
Istnieją także rozszerzenia międzynarodowe, takie jak ogólnoświatowy .com, .eu dla krajów Unii Europejskiej, czy rozszerzenia mające wskazywać na cel strony, jak .gov, .edu czy .biz. Istnieją także mniej popularne domeny, które przeważnie cieszą się mniejszym zaufaniem.
Po przejściu do innej podstrony w witrynie pojawiają się również dodatkowe elementy po ukośniku, będące ścieżką dostępu.

Nie jesteś pewny, czy Twoje adresy URL wyglądają przyjaźnie? Skontaktuj się z nami, a my zajmiemy się optymalizacją adresów URL na Twojej stronie.

Przyjazny adres URL – optymalizacja SEO

Jak sprawdzić adres URL pod kątem optymalizacji SEO? Przede wszystkim przyjazny adres internetowy powinien być krótki i składać się ze słów, które będą zrozumiałe dla użytkownika i zgodne z zawartością strony. Nie powinien wprowadzać w błąd potencjalnych zainteresowanych.
Dobrze, jeśli adres URL będzie łatwy do zapamiętania, a słowa będą oddzielone dywizami, dzięki czemu łatwo będzie je odczytać, a użytkownik bez klikania w odnośnik, już po samym wyglądzie adresu URL będzie wiedział, co kryje zawartość strony.
W przypadku kilku podstron, warto uporządkować całą ścieżkę w taki sposób, by przypominała strukturę katalogów. To pomoże odwiedzającym witrynę poruszanie się po stronie, a także ułatwi organizację treści w serwisie.
Jeśli użytkownicy mają dostęp do tej samej zawartości z kilku adresów URL, należy zastosować przekierowanie 301, by ułatwić proces pozycjonowania.

Przykłady prawidłowo zoptymalizowanych adresów URL

Jak w takim razie powinien wyglądać prawidłowo zoptymalizowany link? Oto przykład adresu URL sklepu internetowego:
* https://nazwa-sklepu.pl/nazwa-kategorii/nazwa-produktu
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku blogów i stron internetowych:
* http://nazwa-strony.pl/nazwa-podstrony/tytuł-wpisu
lub
* http://nazwa-strony.pl/tytuł-wpisu
Ustawiając linkowania do plików i obrazów należy mieć pewność, że w nazwie pliku zawartej w adresie URL znajduje się słowo kluczowe odnoszące się do jego zawartości. Przykład:
* http://nazwa-strony.pl/miska-dla-psa.jpg

Błędy w URL strony

Jakie błędy są popełniane przy budowaniu adresów URL? Niedopuszczalne jest tworzenie URL zawierających nic nie znaczące ciągi liter i cyfr. Takie linki nie budzą zaufania i nie pomagają w pozycjonowaniu.
Bardzo częstym problemem jest umieszczanie w ich treści znaków specjalnych, przez co stają się one nieczytelne dla użytkownika. Popularnym błędem jest również zbytnie rozbudowanie adresu URL – powinien być on jak najkrótszy i jak najbardziej czytelny.

Zalety przyjaznych adresów URL

Co dają ci tworzenie przyjaznych URL? Przede wszystkim masz okazję na poprawę działań związanych z pozycjonowaniem. Umieszczając słowa kluczowe w treści linku możesz zwiększyć widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania. To przekłada się również na wyższy współczynnik klikalności (CTR), a co za tym idzie – większe szanse na konwersję.
Przyjazne adresy URL sprzyjają także doświadczeniom użytkowników, którzy widząc „ładny” link wiedzą, czego spodziewać się po wejściu na twoją stronę i przede wszystkim czują się bezpiecznie. Przy okazji takie adresy URL są znacznie chętniej udostępniane przez odbiorców na różnych portalach zewnętrznych, dzięki czemu ty zyskujesz większe prawdopodobieństwo zdobycia nowego źródła ruchu.