Backlink

Backlink to odnośnik zwany również linkiem przychodzącym, który prowadzi z innej witryny na naszą. Jest to element link buildingu. Algorytm wyszukiwarek na podstawie ilości odnośników z zaufanych domen określa jakość witryny, co wpływa na jej pozycjonowanie.

Linki przychodzące składają się z dwóch głównych rodzajów linków:

nofollow – takie oznaczenie informuje roboty, że nie powinny uwzględniać danego linku w procesie indeksowania; dotyczą głównie miejsc takich jak sekcja komentarzy w mediach społecznościowych lub fora internetowe.
dofollow – wskazuje stronę docelową jako wartościową i bardziej godną zaufania dla wyszukiwarki.

Popularnym sposobem na skuteczny link building jest publikowanie artykułów sponsorowanych na serwisach zewnętrznych. Publikacje tego typu zawierają linki do konkretnej witryny, mają wpływ na jej pozycjonowanie w wyszukiwarce. Innymi metodami są m.in. prowadzenie profili w social mediach, współprace z influencerami, wpisy gościnne stworzone wspólnie z redakcją danego medium, umieszczanie odnośnika do witryny w katalogu firm lub udzielanie się na tematycznych forach internetowych jako ekspert, co w dodatku może wpłynąć na wiarygodność witryny.

Istotną kwestią jest to, że w link buildingu większe znaczenie od ilości ma jakość – jeden wartościowy backlink ma większe znaczenie niż kilka o niskiej jakości. Ponadto warto zadbać, aby anchor text, czyli klikalny tekst opisujący link, był konkretny i zachęcał odbiorców treści do kliknięcia w hiperłącze. Anchory ułatwiają także robotom Google zrozumienie strony.

W celu pozyskania hiperlinków należy też przede wszystkim zadbać o dobrą jakość witryny. Szybkość jej ładowania, estetyka i merytoryczność czyni ją atrakcyjną dla odbiorcy – tak że potencjalnie może on sam z siebie polecać tę stronę innym. Stosowanie backlinków jest szczególnie powszechne podczas podawania źródeł przedstawionych informacji, co spotyka się między innymi na blogach i forach.