Real time marketing (RTM)

Real time marketing (RTM), inaczej nazywany marketingiem czasu rzeczywistego, jest zbiorem działań, które z założenia nawiązują do najnowszych, bieżących wydarzeń, najczęściej tych głośnych i medialnych, a które mają wspomagać promocję marki/produktu.

W ramach RTM można odwoływać się do praktycznie każdej dziedziny życia – począwszy od wydarzeń sportowych i popkulturowych, poprzez trendy w mediach społecznościowych, na polityce kończąc.

Treści w ramach real time marketingu bywają bardzo zróżnicowane, co wynika między innymi z faktu, że takie są też źródła ich inspiracji. Możemy zatem wykorzystać tekst, grafikę, animację lub wideo nawiązujące do konkretnego wydarzenia, trendu, wypowiedzi znanej osoby, viralowego postu w mediach społecznościowych itp.

Działania w ramach RTM ukierunkowane są na zdobycie jak największych zasięgów, jednak aby to było możliwe, kluczowy jest czas reakcji. Materiały real time marketingowe powinny ukazać się najlepiej nie później niż kilkanaście godzin od wydarzenia, jakimi są inspirowane. Jeśli reakcja będzie spóźniona, efekt może być niezadowalający, a nawet marka może zostać oskarżona o wtórność i brak kreatywności.

Należy przy tym podkreślić, że skuteczny RTM nigdy nie powinien być przypadkową „wrzutką” na bazie jakiegoś virala – najlepiej, gdy wpisuje się w szerszy kontekst komunikacji marki, który jest spójny z językiem i wartościami, jakie na co dzień promuje. RTM robiony „na siłę” zwykle jest negatywnie odbierany przez grupę docelową.