Prędkość strony

Szybkość ładowania się strony (ang. Page Load Speed) to czas mierzony od kliknięcia w adres URL do momentu pełnego załadowania się serwisu.

Ze względu na rosnące znaczenie User Experience (UX, ogół doświadczeń użytkowników związanych z użytkowaniem strony) w SEO, w 2018 roku Google ujawniło, że prędkość strony jest jednym z czynników mających wpływ na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki. Inicjatywa dotycząca rangi szybkości ma na celu poprawę komfortu użytkowników w sieci. Wolno ładująca się strona oznacza niższą pozycję w rankingu, a co za tym idzie – wpływa na ruch w witrynie i ilość konwersji. W dodatku dłuższe oczekiwanie powoduje, że użytkownik może zdecydować się na zrezygnowanie z chęci wyświetlenia strony, podwyższając jej współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate), tym samym pośrednio wpływając na pozycjonowanie.

Na wolne tempo wpływa m.in. nieodpowiednia optymalizacja obrazów (ich zbyt duży rozmiar i „waga”), szybkość serwera lub nieodpowiednie zoptymalizowanie skryptów w źródle strony – nadmiar wtyczek i dodatków może opóźniać czas ładowania. Innym powodem może być zamieszczenie w serwisie zbyt dużej ilości reklam, które go przeciążają.

Istotną kwestią jest to, aby nie zapominać o zadbaniu także i o płynność wersji mobilnej strony. Zaleca się wykonanie testu szybkości strony internetowej, który można przeprowadzić za pomocą ogólnodostępnych narzędzi, takich jak proponowany przez Google PageSpeed Insight. Dostarcza on osobnych analiz dla urządzeń mobilnych oraz dla stacjonarnych, a także proponuje wskazówki, które mogą pomóc w przyspieszeniu czasu ładowania witryny.