E-mail marketing

E-mail marketing to jedna z form marketingu bezpośredniego, która jako narzędzie komunikacji wykorzystuje pocztę elektroniczną. E-mail marketing obejmuje swym zakresem cały proces prowadzenia kampanii w tym kanale dotarcia, czyli analizę, planowanie, realizację i kontrolę działań – w tym analizę wskaźników takich jak OR (Open Rate – jaki procent użytkowników otworzył wiadomość) czy CTR (Click-Through Rate – jaki procent użytkowników, którzy otworzyli wiadomość, kliknęli w jej zawartość).

Osoby bezpośrednio odpowiedzialne za skuteczność e-mail marketingu muszą zwrócić uwagę na znacznie więcej aspektów niż samo wysłanie wiadomości, w tym między innymi na tworzenie bazy adresów e-mail i zarządzanie nią (również segmentowanie), przygotowywanie treści, stworzenie grafik, trzymanie pieczy nad stroną techniczną wysyłki, obsługę informacji zwrotnej od odbiorców komunikatów czy automatyzację procesów.

Głównym celem e-mail marketingu jest stałe budowanie lojalności konsumenckiej, co w dłuższej perspektywie przekłada się na wzrost sprzedaży i utrzymanie jej na wysokim poziomie (dzięki stworzeniu zaplecza wiernych fanów). W tym celu wykorzystuje się go między innymi do komunikowania promocji, rabatów i benefitów wynikających z programów lojalnościowych. Mailing jest także dobrą metodą budowania wizerunku marki, gdyż ze względu na swoją konstrukcję, pozwala przekazać dużą ilość treści w zróżnicowanej formie. E-mail marketing może być prowadzony zarówno na zewnątrz organizacji (newslettery do obecnych i potencjalnych klientów), jak i być częścią PR-u wewnętrznego (np. biuletyn firmowy).