7 sposobów na budowanie zaufania w sklepie internetowym!

| Veneo Performance | E-commerce

Otwierając nowy sklep internetowy ciężko jest przekonać do siebie klientów. Nowy biznes, którego nikt nie zna budzi w odbiorcach niepokój i często nie są oni przekonani do zakupów w takim sklepie, bez względu na atrakcyjność oferty. Jak przekonać do siebie użytkowników i zbudować zaufanie w e-commerce?

Bądź sobą i bądź widoczny

Za każdą marką stoi jakiś człowiek. To bardzo ważne, by twoi klienci mogli poznać ciebie, twój zespół oraz twój pomysł na biznes i idee, które kryją się za twoją marką. Przedstawiając się swoim odbiorcom osobiście, masz szansę wzbudzić w nich zaufanie. W tym celu warto zadbać o podstronę „O mnie”, która będzie zawierać spersonalizowane informacje oraz zdjęcie obrazujące twoje podejście do biznesu i pasje. Klient dużo chętniej zrobi zakupy u osoby, dla której sklep jest spełnieniem marzeń i pasją. Warto więc pokazać się odbiorcom od tej strony.

Warto zadbać również o dobrą widoczność w różnych mediach społecznościowych. Obecność w nich z pewnością wzbudzi zaufanie u kupujących. Do tego jest to świetna okazja, by nawiązać kontakt z odbiorcami i pokazać siebie i swój biznes z bardziej ludzkiej strony. Dobrze prowadzone social media to także dodatkowa, darmowa reklama dla Twojej działalności, dlatego warto robić to z głową.

Na stronie sklepu należy także umieścić w widocznym miejscu dane kontaktowe: zarówno adres firmy, jak i numer telefonu czy email. Klienci widząc tego typu informacje czują się bezpieczniej i nie boją się, że zostaną oszukani, ponieważ w razie jakichkolwiek problemów mają gdzie się zgłosić.

Zadbaj o bezpieczeństwo swojego sklepu

Zakupy w sieci to bardzo delikatna sprawa. Klient chcąc sfinalizować transakcję musi podzielić się z tobą bardzo wrażliwymi danymi. Nic więc dziwnego, że podświadomie boi się wycieku tych informacji. Dlatego absolutną koniecznością powinno być posiadanie w sklepie ważnego certyfikatu SSL, dzięki czemu strona zostanie oznaczona jako bezpieczna. To jednak nie wszystko!

Dobrym sposobem na poprawę zaufania klientów jest korzystanie z różnych, znanych bramek płatności. Dają one pewną gwarancję, że podczas dokonywania płatności dane nie zostaną przechwycone, a pieniądze klienta będą bezpieczne. Dobrze jest również poinformować kupujących na etapie składania zamówienia, że ich dane są szyfrowane i chronione, dzięki czemu kupuje bezpiecznie. Taki przekaz z pewnością zwiększy zaufanie odbiorców do twojego sklepu.

Postaw na profesjonalny wygląd, który wzbudza zaufanie

Co najbardziej wpływa na brak zaufania klientów e-commerce? Nieprofesjonalny wygląd strony. Jeśli sklep wygląda, jakby powstał w ciągu jednej nocy i bardziej przypomina pracę zaliczeniową z informatyki na poziomie liceum niż profesjonalną stronę internetową, nic dziwnego, że klienci nie chcą dokonywać transakcji.

Ładny, nowoczesny layout, interfejs przyjazny dla użytkownika mobilnego oraz czytelny design strony od razu wzbudzają zaufanie. Zadbaj także o wydajny hosting i szybkość ładowania strony, a także prostą i intuicyjną nawigację w serwisie. Korzystając z popularnego oprogramowania, warto wysilić się i wybrać dedykowany szablon graficzny, by sklep wyróżniał się z tłumu innych, postawionych na tym samym silniku.

Pokaż opinie swoich klientów

Nic tak dobrze nie działa na wizerunek i zaufanie do sklepu, jak opinie innych klientów. Ponad połowa użytkowników zapoznaje się z opiniami innych klientów, nie tylko na temat samego sklepu, ale również produktów. Aby zachęcić kupujących do pozostawienia po sobie opinii, można zaoferować im niewielki rabat lub upominek, który odbiorą przy następnych zakupach. Na stronie sklepu opinie powinny być widoczne w kluczowym, czytelnym miejscu.

Warto także zainwestować w narzędzia do monitoringu social mediów, które pozwolą ci szybko reagować na wzmianki pojawiające się na różnych stronach i grupach. Użytkownicy widząc twoje zaangażowanie nabiorą zaufania do twojego sklepu i przekonają się do zakupu.

Pamiętaj, by nie usuwać negatywnych komentarzy – staraj się skontaktować z użytkownikiem i wyjaśnić sytuację. Pokaż, że zależy ci na tym, by klienci czuli się komfortowo i staraj się pozostawić po sobie dobre wrażenie, nawet jeśli z jakiegoś powodu kupujący nie był zadowolony z zakupów.

Zapewnij wsparcie i zaoferuj szybki kontakt

Sklep internetowy to nie to samo, co zwykły sklep, w którym sprzedawca może na bieżąco zaprezentować pewne cechy produktu i służyć radą w danym temacie. Klienci odwiedzający sklep często mają mnóstwo pytań, dlatego warto udzielić im wsparcia już na samym początku. Dobrym pomysłem może okazać się osobna podstrona z FAQ – najczęściej zadawanymi pytaniami. Tam możesz rozwiać wątpliwości co do polityki zwrotów, kosztów przesyłki, sposobów dostawy, a także wielu innych kwestii. Jeśli sprzedajesz przedmioty robione na wymiar – załącz również czytelną instrukcję zdejmowania miar, by każdy wiedział, jak to zrobić prawidłowo.

Oprócz tego, warto zadbać o szybkie metody kontaktu. Dobrym pomysłem jest nie tylko formularz kontaktowy, ale również czat na stronie, regularnie obsługiwane wiadomości w mediach społecznościowych czy infolinia, na której można uzyskać odpowiedzi na pilne pytania. Im krócej klient będzie musiał czekać na odpowiedź, tym większa szansa na jego satysfakcję.

Buduj relację ze swoimi odbiorcami

Ten punkt nieco wiąże się z poprzednimi, jednak jest na tyle istotny, że zasługuje na osobne wyróżnienie. Zadbaj o wysoki poziom obsługi klientów i staraj się każdego dnia budować relację ze swoimi odbiorcami. Wykorzystaj w tym celu wszelkie możliwe środki – od mediów społecznościowych, w których będziesz prowadził komunikację z użytkownikami, po szybki kontakt w razie jakichkolwiek problemów. W końcu nikt nie lubi czekać kilka dni na odpowiedź od sklepu, zwłaszcza jeśli sprawa jest niecierpiąca zwłoki. Warto stworzyć grupę wsparcia dla potencjalnych i aktualnych klientów, na której zamieścisz wartościowe informacje, zaprosicie specjalistów na ciekawe webinary oraz pomożecie w wyborze najlepszych rozwiązań.

Postaraj się być elastyczny i jeśli pojawi się jakiś problem, wymagający niestandardowych rozwiązań – zastanów się, czy możesz pozwolić sobie to zrobić. Takie podejście do klienta szybko pozwoli ci zbudować grono stałych fanów i będzie przydatne w budowaniu zaufania nowych odbiorców.

Jeśli natrafisz na trudnego klienta lub pojawi się jakiś negatywny komentarz – nie ignoruj problemu i nie kłam. Jeżeli wina faktycznie leżała po Twojej stronie – przyznaj się do tego, przeproś i zaproponuj formę rekompensaty. Dzięki temu pozostawisz po sobie dobre wrażenie, mimo wcześniejszych nieprzyjemności. W końcu każdy czasem popełnia błędy – szkoda, by przekreśliły one twój biznes raz na zawsze.

Podaj niezbędne informacje na temat produktów

Nic tak nie irytuje klientów jak brak konkretnych informacji dotyczących produktów. Niewyraźne zdjęcia (lub ich brak), brak specyfikacji, danych technicznych i lakoniczny opis oferowanych przedmiotów mogą jedynie zniechęcić użytkownika. O tym jak powinien wyglądać opis produktów na stronie możesz przeczytać w naszych innych wpisach.

Zadbaj o to, by wszystkie strony produktowe zawierały jak najwięcej rzetelnych i konkretnych informacji, a zdjęcia były jak najlepszej jakości. W swoich kanałach społecznościowych staraj się publikować materiały fotograficzne i filmowe przedstawiające Twoje towary w akcji. Dobrym pomysłem może być również udostępnienie recenzji użytkowników, którzy mieli okazję przetestować produkt. Im więcej dowie się klient przed zakupem, tym lepiej!