Newsletter

Newsletter to systematycznie wysyłane wiadomości e-mail skierowane do określonej grupy odbiorców. Są to osoby zwane subskrybentami, którzy dobrowolnie wyrazili chęć otrzymywania poczty. Tematyka maili dotyczy głównie aktualności z działalności firmy, informacji na temat nowości na blogu, promocji w sklepach czy też tematów edukacyjnych.

Istotne jest odpowiednie zaprojektowanie wiadomości, aby zapobiec oznaczaniu ich jako spam oraz obniżaniu wartości współczynników Open Rate (który informuje o tym, ile wysłanych maili zostało odczytanych) i CTR (który bada stosunek między liczbą wyświetleń wiadomości a liczbą kliknięć w zawartość). Należy pamiętać, że kluczowe jest utworzenie tytułu wiadomości, który nakłoni subskrybentów do zapoznania się z treścią maila. Warto zadbać o przyciągający wzrok, responsywny układ graficzny. Często w dolnej części wiadomości umieszcza się przycisk CTA (call-to-action), który angażuje odbiorców do wykonania określonej akcji. Przykładem są hasła „skorzystaj z rabatu” lub „kup teraz” zachęcające do dokonania zakupu w sklepie internetowym. Nie wolno przesadzać z częstotliwością newslettera – zbyt częste wiadomości mogą zniechęcić subskrybentów.

Aby utworzyć listę mailingową, czyli bazę odbiorców newslettera, najlepiej jest zaoferować potencjalnym subskrybentom coś w zamian, np. kod rabatowy lub dostęp do unikalnej i specjalistycznej wiedzy w postaci darmowego e-booka. W ten sposób dobrowolnie decydują się pozostawić swoje dane kontaktowe, co jest istotne z punktu widzenia ustawy o ochronie danych osobowych. Poprawnie prowadzony newsletter skutkuje budowaniem świadomości marki, nawiązywaniem relacji z potencjalnymi Klientami oraz podtrzymywaniem lojalności konsumenckiej, co ostatecznie wpływa na wzrost zysków ze sprzedaży.

Zdarzają się sytuacje, kiedy newsletter trafia do spamu. Wpływa na to m.in. niska reputacja domeny, wysoka „waga” wiadomości lub samodzielne oznaczanie przez odbiorców wiadomości jako spam. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto pamiętać o umieszczeniu w wiadomościach przycisku służącego do anulowania subskrypcji. Opłaca się także dbać o Sender Score, czyli wskaźnik reputacji i wiarygodności nadawcy. Jego wysoka wartość może przyczynić się do umieszczenia nadawcy na tzw. białej liście, sprawiając tym samym, że nie będzie on weryfikowany przez automatyczny filtr antyspamowy, a maile trafią bezpośrednio do skrzynki odbiorcy.