SEO

SEO, czyli skrót od Search Engine Optimization (tłumaczony jako Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) to ogół działań optymalizacyjnych strony internetowej prowadzący do uzyskania jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. To jeden z elementów reklamy bezpłatnej w Sieci.

W ramach SEO specjalista skupia się nie tylko na optymalizacji treści w obrębie witryny, ale też dobiera niezbędne rozwiązania z zakresu linków przychodzących, kodu strony czy wszelkich innych czynników wpływających pośrednio lub bezpośrednio na pozycję strony w wyszukiwarce.

Jeśli chodzi o optymalizację treści, kluczową rolę odgrywa ich unikalność, przydatność dla użytkownika, tworzenie ich w ramach odpowiedniej struktury, a także aktualizacja pod kątem semantycznych słów kluczowych. Co się tyczy kodu strony, przez pryzmat SEO należy brać pod uwagę spełnienie standardów W3C (dotyczących poprawnego wyświetlania się na różnych urządzeniach), szybkość ładowania się witryny (m.in. poprzez minimalizację kodu), czy stosowanie odpowiedniej hierarchii nagłówków. Z kolei w ramach optymalizacji linków przychodzących należy zwracać uwagę na ilość i jakość linków oraz domen prowadzących do nas, proporcje między linkami dofollow i nofollow, a także kwestię adresów URL, do których prowadzą linki na naszej stronie.

W praktyce działania SEO często utożsamia się procesem pozycjonowania stron. Należy jednak podkreślić, że pozycjonowanie jest pojęciem znacznie szerszym, obejmującym swoim zasięgiem nie tylko większy horyzont czasowy, ale także wiele innych działań, niż tylko te związane z samą optymalizacją witryny (a na tym polega praca specjalisty ds. SEO). Co nie zmienia faktu, że skuteczne pozycjonowanie musi być wsparte odpowiednimi działaniami w ramach Search Engine Optimization.