Atrybut alt

Atrybut alt to opis alternatywny obrazka w postaci elementu HTML, którego nazwa wzięła się od skrótu angielskiego słowa alternative. Często mylony jest z atrybutem title, jednakże alt opisuje zawartość grafiki, a title jest jej tytułem, widocznym po najechaniu na nią kursorem. Atrybut alt wyświetla się internaucie np. w sytuacji, gdy w wyniku słabego połączenia z internetem strona nie jest w stanie wyświetlić obrazka.
Jego zaimplementowanie ma na celu wskazanie robotom indeksującym precyzyjnych informacji o grafice zamieszczonej na stronie, takich jak tematyka obrazka, a także ułatwienie przeglądania witryny przez osoby z wadą wzroku, które do jej eksploracji często wykorzystują specjalne programy. Takie narzędzia odczytują na głos nie tylko standardowy tekst, ale także i ten opisany w atrybucie alt.

Prawidłowo zbudowany atrybut alt powinien zawierać krótki, unikalny opis grafiki oraz słowo kluczowe, dzięki któremu wzrasta szansa na ruch na stronie pochodzący z wyników wyszukiwania, a co za tym idzie – prawdopodobieństwo pozyskania Klienta. Trzeba pamiętać też o odpowiedniej długości tekstu – większość programów wspomagających osoby niepełnosprawne posiada limit, po przekroczeniu którego przestaje odczytywać alternatywny tekst pliku graficznego, a który oscyluje w okolicy około 100 znaków ze spacjami włącznie.

Poprawnie zoptymalizowana pod kątem SEO strona powinna posiadać unikalny alternative text przypisany do każdej grafiki umieszczonej na stronie, ale z pominięciem tych, które nie przekazują żadnych wartościowych informacji, np. tła belki nawigacyjnej. Crawlery nie odczytują grafik w taki sam sposób jak ludzie, brak atrybutu alt jest dla nich równoznaczny z brakiem obrazka na stronie, więc nie jest on możliwy do znalezienia w wyszukiwarce, przez co tracimy potencjał na ruch organiczny (sporo użytkowników wyszukuje konkretnych zdjęć, przez co może trafić na naszą stronę).