Cost Per Click (CPC)

Cost Per Click (CPC), zwany inaczej kosztem kliknięcia lub współczynnikiem efektywności reklamy, to współczynnik określający koszt pojedynczego kliknięcia w dany obiekt, najczęściej reklamę umieszczoną w Sieci (np. w ramach Facebook Ads lub Google Ads). Cost Per Click jest jednym z podstawowych wskaźników efektywności kampanii internetowych, zwłaszcza tych nastawionych na liczne kliknięcia reklamy.

CPC określa się, dzieląc łączny koszt kliknięć przez liczbę kliknięć. W efekcie otrzymujemy kwotę za pojedyncze kliknięcie, wyrażoną w walucie, w jakiej opłacana jest kampania. Na przykład, jeśli naszą reklamę kliknięto 500 razy, a kampania kosztowała 1000 złotych, to nasz współczynnik efektywności reklamy wynosi 2 złote. Nie jest to rzecz jasna tożsame z pozyskaniem jednego klienta w tej kwocie – 2 złote to na razie koszt przyciągnięcia go do naszego sklepu/na naszą stronę. Ewentualne zapadnięcie decyzji zakupowej jest obwarowane jeszcze wieloma czynnikami.

Wysoki CPC oznacza, że nasza kampania jest prawdopodobnie odpowiednio skonfigurowana, a osoby, którym wyświetla się reklama, są wstępnie zainteresowane reklamowanym produktem/usługą (zwłaszcza gdy wysoki CPC jest sprzężony ze stosunkowo niskim wskaźnikiem odrzuceń na landing page kampanii). Natomiast niski Cost Per Click może oznaczać, że sam przekaz jest nieodpowiednio sformułowany, emitowany na słabo konwertujące frazy kluczowe lub kierowany do źle skonfigurowanej grupy docelowej (niezainteresowanej naszym asortymentem). Ostateczną diagnozą powinien zająć się profesjonalny analityk kampanii PPC.