Anchor text

Anchor text, w języku polskim określany jest jako tekst zakotwiczenia. To fragment tekstu, który ma na zadanie opisać jakiś link. Zazwyczaj wyróżniony jest innym kolorem fontu lub wyróżnienia, a po najechaniu na niego kursorem internauta może w lewym dolnym rogu przeglądarki zobaczyć podgląd pełnego adresu URL, do którego przekierowuje dany odsyłacz po kliknięciu w niego.

Wyróżnia się kilka rodzajów kotwic, m. in.:

  • brandowe zawierające nazwę firmy lub witryny docelowej,
  • nagie pokazujące pełny URL lub
  • exact match anchor wykorzystujący frazy kluczowe.

Anchory mogą przekierowywać internautę do innej podstrony, będąc wówczas elementem linkowania wewnętrznego, albo do innej domeny, analogicznie stanowiąc element linkowania zewnętrznego.
Należy jednak pamiętać, żeby nie zamieszczać zbyt dużo anchorów na stronie, bo ich nadmiar może utrudnić konsumpcję treści, a także aby rozmieścić je w przemyślany sposób. Pomijając estetykę, ma to wpływ na pozycjonowanie strony. Crawlery odczytują kod HTML witryny zaczynając od góry, dlatego warto już na wstępie wskazać im najważniejsze odnośniki. Kotwice powinny być zwięzłe i nawiązywać do podobnie tematycznej strony. Trzeba także zwrócić uwagę na zróżnicowanie tekstów zakotwiczenia używanych na stronie, ponieważ nienaturalny profil linków może spowodować obniżenie pozycji w rankingu wyszukiwarki internetowej.

Anchor tekst może usprawnić proces eksploracji strony przez roboty indeksujące oraz wskazuje, na jakie słowa kluczowe witryna powinna być pozycjonowana. Dobrze opisana kotwica może także stanowić zachętę dla odbiorcy treści, sugerując mu dalsze przeglądanie domeny poprzez otworzenie jej kolejnej podstrony, dlatego też treść linka powinna zawierać informację o tym, czego może spodziewać się użytkownik po kliknięciu w hiperłącze.