CPM

CPM (ang. cost per mille) to termin używany w marketingu w celu oznaczenia ceny za 1000 wyświetleń danej reklamy na jednej stronie internetowej. W praktyce oznacza to, że jeśli właściciel witryny pobiera 2,00 zł CPM, reklamodawca poniesie koszt 2,00 zł za każde 1000 wyświetleń swojej reklamy. Cost per mille nie odnosi się więc do kosztu dotarcia do tysiąca unikalnych użytkowników, lecz do tysiąca wyświetleń, co może obejmować wielokrotne wyświetlenia tej samej reklamy ponownie przez odbiorcę.

Kiedy stosuje się model CPM?

CPM to miara, która pozwala porównać różne formy reklamy, niezależnie od ich charakteru czy medium, w którym są wyświetlane. Wpływa to na wybór miejsca, gdzie najlepiej zainwestować środki na reklamę

  • Wartość CPM może różnić się w zależności od celów kampanii i docelowej grupy odbiorców. Dla niektórych założeń – takich jak budowanie świadomości marki, wysoka częstotliwość wyświetleń jest skuteczna. W innych przypadkach, takich jak generowanie konwersji – bardziej efektywne może być dotarcie do szerszego grona unikalnych użytkowników.
  • Koszt za tysiąc wyświetleń to również ważny wskaźnik w ujęciu marketingu performance, gdzie reklamodawcy płacą za konkretne działania – takie jak kliknięcia, zapisy lub sprzedaż. CPM nadal pozostaje istotną miarą, która pozwala ocenić, ile kosztuje dotarcie do potencjalnych klientów – nawet jeśli ostatecznym celem jest wywołanie konkretnej akcji.

Umiejętne wykorzystanie wskaźnika cost per mille znacząco wpływa na sukces kampanii reklamowych. To z kolei przekłada się na umocnienie marki wśród konkurencji i jej szybki rozwój.