Off-page SEO

Off-page SEO to działania mające na celu zwiększenie pozycji strony w wyszukiwarce internetowej, odbywające się poza promowaną witryną. Często nie można mieć nad nimi pełnej kontroli (ze względu np. na naturalne, organiczne linkowanie do strony), warto jednak włączyć działania off-page SEO do Strategii Performance i zadbać o to, aby jak najlepiej dopasować swoją stronę do czynników rankingowych Google.

Do najważniejszych działań off-site SEO zalicza się link building, czyli proces pozyskiwania linków z innych witryn do własnej. Im częściej strona jest linkowana, tym wyżej znajduje się w wynikach wyszukiwarki – taki zresztą mechanizm przyświecał założycielom wyszukiwarki Google, którzy liczbę „cytowań”, miarodajną w środowisku naukowym, przełożyli na mechanizm działania wyszukiwarki internetowej. Algorytm rozpoznaje stronę jako wysokojakościową oraz potencjalnie zawierającą wartościowe informacje, jeśli odsyła do niej wiele źródeł (pod uwagę brane są oczywiście także inne czynniki).

Z pojęciem link buildingu wiąże się z kolei główny filar off-page, czyli content marketing. Jest to obszar marketingu internetowego, który polega na publikacji wartościowych treści w serwisach zewnętrznych dla określonej grupy odbiorców. Takie teksty powinny być unikalne, dopasowane do profilu odbiorców oraz zawierające linki follow. Dobrze wypozycjonowany artykuł będzie latami generować wartościowe przekierowania na stronę, nie zostanie też niezauważony przez roboty Google, dzięki czemu nasz serwis zyska wartościowe „cytowanie”.

Istotne jest to, żeby stosować zasadę „jakość ponad ilość” – pozyskiwanie linków z wątpliwej jakości stron tylko pogarsza sytuację, jako że łamie to zasady narzucane przez Google. Innymi metodami na pozycjonowanie poza serwisem są różnego rodzaju współprace z influencerami, organizowanie konkursów lub tworzenie artykułów sponsorowanych, zawierających lokowanie produktu lub brandu.

Warto skorzystać także z bezpłatnego rozwiązania oferowanego przez Google, jakim jest Profil Firmy w Google, tak zwana wizytówka. Sama możliwość odnalezienia biznesu w Google Maps wpływa pozytywnie na zaufanie potencjalnego Klienta, a w dodatku ułatwia mu szybkie zdobycie numeru telefonu do firmy i adresu jej siedziby.

Aby odpowiednio zabrać się za off-page SEO, należy przeprowadzić odpowiednią analizę, w której skład wchodzi obserwacja witryny konkurencji i czynności, które stosuje ona w ramach SEO. Warto też porównać zainteresowanie, jakim cieszy się jej strona oraz elementów, które najbardziej przyciągają odbiorców. Poza monitorowaniem otoczenia konkurencyjnego, trzeba dbać o wizerunek własnej marki oraz pozytywny odbiór Klientów, np. poprzez zapewnienie im odpowiedniej obsługi. Off-site SEO jest równie ważne, co on-site SEO, będąc jego uzupełnieniem i mając spory wpływ na pozycjonowanie.