Współczynnik odrzuceń (bounce rate)

Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to wskaźnik, którego wielkość udostępniana jest przez narzędzie zewnętrzne Google Analytics. Informuje nas o tym, jaki procent wizyt na stronie internetowej kończy się odrzuceniem, czyli niemal natychmiastowym opuszczeniem witryny, bez przechodzenia w kolejne zakładki lub jakiegokolwiek wchodzenia w interakcje z elementami strony.

Bounce rate jest jednym z istotnych wskaźników monitorujących efektywność kampanii – jego zbyt wysoka wartość może sugerować, że źle został dobrany komunikat lub grupa docelowa. Niezgodność na tej linii najczęściej powoduje, że użytkownik trafia na stronę, w obrębie której znajdują się treści, którymi nie jest zainteresowany. Wówczas stronę opuszcza, a współczynnik odrzuceń rośnie, w efekcie czego budżet reklamowy jest wydatkowany nieefektywnie.

Należy jednak mieć na uwadze, że interpretacja współczynnika odrzuceń powinna być przeprowadzana przez doświadczonego analityka, który zna branżę oraz target group, ponieważ poszczególne wartości bounce rate mogą mieć różną przyczynę (w tym błędy techniczne), inne też będą widełki wskaźnika akceptowalne w poszczególnych przypadkach. Wynika to z faktu, że różni internauci różnie zachowują się na poszczególnych stronach – inaczej bowiem wygląda konsumowanie treści na blogu, a inaczej na stronie produktowej czy formularza kontaktowego.

Trzeba także brać pod uwagę ułomność samego Google Analytics, który jako sesję odrzuconą, zwiększającą współczynnik odrzuceń, może potraktować pozostanie tylko w obrębie jednej podstrony, bez względu na to, ile użytkownik spędził na niej czasu i czy ją scrollował (w tym czasie zapoznając się na przykład wnikliwie z artykułem content marketingowym lub ofertą).