Search Engine Results Page (SERP)

Search Engine Results Page (SERP) to strona internetowa, która wyświetla wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce na konkretne słowa kluczowe. Możemy podzielić je na organiczne (darmowe, wyświetlające się wysoko w wyniku dobrego pozycjonowania danej strony) oraz płatne w ramach reklamy PPC (Pay Per Click).

W praktyce SERP to pierwsza strona, którą zobaczymy, gdy wpiszemy jakąkolwiek frazę w wyszukiwarkę Google. Jak już zostało wyżej wspomniane, otrzymamy listę stron wyświetlających się organicznie (darmowe wyniki wyszukiwania) oraz za pośrednictwem reklamy (płatne wyniki wyszukiwania), przy czym treści płatne są wyraźnie oznaczone i wyświetlają się na pierwszych i ostatnich pozycjach z wyświetlonej listy witryn.

Wszystkie wyświetlone strony w SERP mają podobną strukturę – zobaczymy ich URL, nagłówek oraz krótki opis, który zazwyczaj zawiera słowa kluczowe, powiązane z tymi, jakie wpisywaliśmy w wyszukiwarkę. Możliwe jest także zobaczenie oceny internautów (jeśli trafimy na firmę lub inny podmiot prowadzący działalność) i linków do poszczególnych podstron witryny.

Znalezienie się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania Search Engine Results Page jest głównych celem działań SXO i pozycjonujących, z kolei wyświetlanie się w ramach reklam na konkretną frazę jest domeną pracy specjalistów ds. reklamy PPC (Pay Per Click). W dobie rosnącej konkurencji, wymagającej dużego nakładu czasu i środków na promocję marki, obydwa wymienione wyżej obszary coraz częściej delegowane są na specjalistów z agencji marketingowych.