Google Analytics

Google Analytics to internetowe narzędzie Google, które służy do analizy statystyk i zachowań użytkowników na danej stronie internetowej. Z jego pomocą marka może na bieżąco obserwować zaangażowanie oraz aktywność odbiorców witryny WWW, a co za tym idzie, stale dopracowywać strategię marketingową pod bieżące potrzeby i oczekiwania klientów.

Google Analytics powstało w 2005 roku, ale obecnie jest dostępne w dwóch wersjach – Universal Analytics oraz Google Analytics 4. UA wprowadzono w 2012 roku jako ulepszoną wersję narzędzia, która obecnie jest traktowana jako standardowa, jednakże 1 lipca 2023 roku przestanie przetwarzać nowe dane i w pełni ustąpi miejsca GA4, istniejącemu na rynku od 2020 roku. Spowodowane jest to faktem, iż zachowania użytkowników w Internecie nieustannie się zmieniają. Wprowadzenie nowego narzędzia analitycznego jest przede wszystkim odpowiedzią na to, że ścieżka zakupowa obecnie często składa się z kilku urządzeń. Google Analytics 4, w przeciwieństwie do poprzednika, jest w stanie dostarczyć nam pełną ścieżkę przy jednoczesnym zapewnieniu większej prywatności użytkownika witryny. Dzięki temu zbierane dane są bardziej precyzyjne, a działania marketingowe efektywniejsze.

Z raportów Google Analytics można dowiedzieć się więcej na temat odbiorców strony – między innymi w jakim są wieku, jakiej płci, czy kiedykolwiek wcześniej ją odwiedzali (a jeżeli tak, to jak często na nią powracają), z jakich urządzeń ją przeglądają, ile czasu spędzają na poszczególnych podstronach oraz jakie słowa kluczowe ich przyciągnęły. Istotną kwestią jest również oferowana przez Google Analytics opcja mierzenia konwersji, kontrolowania stosunku wydatków na reklamę do generowanych przez nie przychodów, a także to, że narzędzie umożliwia obserwację efektywności kampanii z rozbiciem na kanały. Dostęp do statystyk dotyczących odbiorców witryny oraz powyższych danych może pozytywnie wpłynąć na efektywność optymalizacji strony internetowej. GA jest bardzo ceniony ze względu na swoją uniwersalność, łatwość użytkowania, a także fakt, że jego podstawowa wersja jest bezpłatna. To doskonałe, dostarczające szczegółowych raportów narzędzie.