Rebranding

Rebranding to proces zmiany głównych elementów wizerunkowych marki, najczęściej idący w parze ze zmianami strategicznymi oraz reorientacją na nowe rynki czy grupy docelowe.

Jak sama nazwa wskazuje, rebranding to zmiana dotychczasowego brandingu, a więc wizerunku marki, jaki do tej pory był konsekwentnie budowany w świadomości grupy docelowej. Zakres rebrandingu może być zróżnicowany, jednak najczęściej wiąże się z aspektami wizualnymi, takimi jak logotyp, key visual, materiały drukowane, czy wszystkie inne elementy powiązane z księgą identyfikacji wizualnej. Nierzadko dochodzi wówczas do zmian w języku komunikacji marki, w tym dotychczas używanych hasłach i claimach. Czasem rebranding oznacza wręcz zmianę nazwy marki.

Najczęstsze powody przeprowadzenia rebrandingu to:

  • fuzje i przejęcia firm – właścicieli marek,
  • zmiana strategii komunikowania się z rynkiem,
  • duże zmiany asortymentowe,
  • otwarcie się na nowe rynku/grupy docelowe.

Zaletą rebrandingu jest szansa na „nowe otwarcie” dla marki, której dotyczy, w tym pozbycie się wszystkich negatywnych aspektów wizerunkowych lub stereotypów, jakie nawarstwiły się przez lata działalności. Zagrożeniem jest utrata dotychczasowej rozpoznawalności, jednak aspekt ten można złagodzić poprzez skutecznie przeprowadzoną kampanię rebrandingową, uświadamiającą przedstawicieli target group, że marka nie zniknęła z rynku, ale przeobraziła się.