Marketing szeptany

Marketing szeptany to działania marketingowe polegające na pozornie spontanicznym i neutralnym przekazie, prowadzone w celu dotarcia do użytkowników z przekazem reklamowym.

Bardzo często przed zakupem jakiejś rzeczy sprawdza się oceny o niej w internecie – zasięga się opinii i czyta recenzje, aby podjąć na ich podstawie podjąć decyzję. W przeciwieństwie do klasycznej reklamy, szeptanka nie nakłania do zakupu, ale ma na zadanie przedstawić zalety produktu lub usługi, np. poprzez publikowanie komentarzy na forach, poradników, porad czy też udzielanie się w grupach dyskusyjnych. Kampania powinna być moderowana na bieżąco, aby w razie potrzeby zareagować na agresję w komentarzach i tworzące się konflikty. Marketing szeptany jest często uznawany przez wiele organizacji samoregulujących działania reklamowe jako praktyki nieetyczne oraz na granicy prawa, czego dowodem są m.in. kary nakładane przez Prezesa Urzędu Ochrony i Konkurencji i Konsumenta.

Szeptanka jest realizowana poprzez subtelne przekazy skierowane do sprecyzowanej grupy odbiorców oraz poniekąd manipulowanie nią. Wypowiedzi nawiązujące do marki utrzymane są w neutralnym lub umiarkowanie pozytywnym tonie. Obecnie konsumenci są bardzo wyczuleni na wszelkiego rodzaju chwyty marketingowe i reklamy, więc metoda może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Warto zadbać o pojawienie się w Internecie autentycznych opinii na temat marki lub oferowanego produktu. Można je pozyskać angażując w tym celu Klientów, np. poprzez wysyłanie w ramach obsługi posprzedażowej wiadomości mailowej z prośbą o wystawienie opinii lub zaoferowanie w zamian zniżki na następne zamówienie. Innym sposobem jest interakcja z odbiorcami w postaci dyskusji pod postami w mediach społecznościowych marki, gdzie mogą podzielić się swoimi wrażeniami na temat produktu.

Buzz marketing sprzyja budowaniu marki oraz wzrostowi zaangażowania i integracji zgromadzonej wokół marki społeczności, co w przyszłości może przełożyć się na wzrost ruchu na stronie, a co za tym idzie – wzrost konwersji. Dodatkową korzyścią jest możliwość pozyskania linków zewnętrznych, które poprawiają widoczność strony marki w rankingu organicznych wyników wyszukiwania. Z tych powodów warto zadbać o etyczny marketing, unikając jednocześnie kar oraz zniechęcania do marki potencjalnych Klientów.