User Experience (UX)

User Experience (UX) to całość doświadczeń użytkownika, które towarzyszą mu podczas korzystania z danego produktu. W marketingu internetowym określenia User Experience używa się najczęściej w odniesieniu do funkcjonalności i intuicyjności serwisów internetowych – im są one łatwiejsze w nawigacji i im szybciej użytkownik jest w stanie w ich obrębie znaleźć interesujące go informacje, tym lepsza pod względem UX jest dana strona. Jest tak między innymi dlatego, że sam UX wywodzi się z HCI (Human-Computer Interaction), czyli dziedziny naukowej, której głównym obszarem zainteresowania było projektowanie interfejsów komputerowych.

User Experience, choć jest przedmiotem badań i optymalizacji wielu specjalistów z zakresu programowania, grafiki czy pozycjonowania, zawsze oznacza pewne specyficzne i subiektywne doświadczenia użytkownika. W końcu dany produkt – stronę internetową, aplikację, czy grę – może inaczej oceniać 18-letni miłośnik nowych technologii, a inaczej dopiero wkraczający w świat wirtualny 50-latek. Dlatego zadaniem specjalistów ds. UX jest takie optymalizowanie produktu, by obcowanie z nim implikowało pozytywne doświadczenia szerokiej grupy odbiorców, jednak ze szczególnym uwzględnieniem core targetu marki. Z tego względu profesjonalni UX Designerzy muszą odznaczać się interdyscyplinarnością i przynajmniej podstawową wiedzą z takich dziedzin jak: programowanie, grafika, ergonomia, psychologia i technologia. Oczekuje się od nich także dużej dozy empatii (muszą umieć „wczuć się” w rolę użytkownika produktu), dobrego smaku i zmysłu do poszukiwania nowych rozwiązań.