Audyt social media, SEO, UX – co musisz o nich wiedzieć

| Veneo Performance | Digital Marketing

Prowadzenie swojego biznesu, gdzie jednym z kanałów dotarcia jest Internet, to ciągła, nieustająca pogoń za  maksymalizacją zysku oraz innych ustalonych celów biznesowych. W obliczu wyzwań, które czekają przedsiębiorców, wybiera się wiele różnych kanałów dotarcia do klienta oraz narzędzi pozwalających na optymalizację ich funkcjonowania. Na które z nich należy poświęcić więcej czasu i na co w szczególności zwrócić uwagę?

Optymalizacja działań marketingowych – podstawą dla e-biznesu

Optymalizacja – słowo, które tak często pada z ust marketerów i specjalistów, ale czy zadajemy sobie pytanie czym ona tak naprawdę jest? Na podstawie czego ją wykonywać? Otóż optymalizacja jest to sposób, w który wytyczamy jak najlepsze, optymalne drogi dążące do realizacji pewnego, ustalonego przez nas celu. Jeśli celem naszych działań jest poprawa  widoczności witryny w wyszukiwarce Google’a, składowe tej widoczności to wyniki kampanii reklamowych, zasięg publikowanych przez nas postów w platformach social mediowych, widoczność przycisku „Dodaj do koszyka” czy też wskaźnik CTR kampanii e-mailingowych. W celu wykonania poprawnej optymalizacji, której konsekwencją będzie poprawa funkcjonowania danego kanału sprzedaży, musi ona zostać oparta na wcześniejszej analizie. Tutaj z pomocą przychodzi nam główny bohater moich dzisiejszych rozważań czyli audyt. Audyt jest oceną systemu, procesu lub projektu.

Zazwyczaj realizowany jest przez ekspertów zewnętrznych, a przeprowadzone przez nich działania mają na celu poprawę funkcjonowania audytowanego kanału sprzedaży – poprzez wskazanie w nim nieprawidłowości oraz rekomendację czynności, które pozytywnie wpłyną na wyniki generowane za jego pośrednictwem. W związku z prowadzeniem biznesu w wielu kanałach oraz łączeniu offline-online, wiele firm zidentyfikowanie kanałów wymagających audytu, może uważać za trudne.

Jaką strategię audytowania należy podjąć skoro w biznesie wykorzystywane jest wiele kanałów i narzędzi sprzedaży równocześnie? Najłatwiejszą i najlepszą odpowiedzią jest stwierdzenie – wszystkie. Zdarza się jednak, że nie jest to możliwe, dlatego w pierwszej kolejności należy skupić się na audycie kanału, który przynosi nam największe zyski, bądź w ostatnim czasie generowany przez niego przychód znacznie spadł i niezwłocznie należy podjąć działania w celu ich poprawy.

Co powinieneś wiedzieć o audycie SEO

Najczęściej wykonywanym audytem, jest audyt SEO. Pozwala on na zbadanie widoczności e-commerce w wyszukiwarce, a także zajmowanej przez nasz biznes, pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. W momencie kiedy prowadzimy działania SEO, lub myślimy o ich rozpoczęciu, jest on bardzo istotny, ponieważ przedstawia kondycję strony pod kątem jej sprawności technicznej, wskazuje błędy i pozwala podjąć odpowiednie prace, które poprawią widoczność witryny w wyszukiwarce.

jak zrobić audyt seo

Audyt ten zaleca się zarówno dla nowych jak i funkcjonujących już stron WWW, które przed długi okres nie były aktualizowane lub tworzone były już jakiś czas temu w starszej technologii. Bardzo często z pozoru błahe błędy mają znaczący wpływ na utratę pozycji w wynikach wyszukiwania. Jak najszybsze ich wykrycie oraz naprawa pozwolą  na zwiększenie ilości użytkowników trafiających na  stronę z wyszukiwarki Google, poprzez jej wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, dlatego tak ważnym elementem jest spełnianie wymogów wyszukiwarek.

Audyt UX – dlaczego e-sklep go potrzebuje

Aby platformy e-commercowe realizowały swoje cele nie obędzie się bez prawidłowego zaprojektowania ich pod kątem UX  (user experience ang. doświadczeń użytkownika). Audyt UX skupia się przede wszystkim na zbadaniu, czy funkcje serwisu WWW są  prezentowane w sposób atrakcyjny, użyteczny, a samo korzystanie ze sklepu sprawia kupującym przyjemność, jest intuicyjne oraz satysfakcjonujące. Audyt UX opiera się na testach przeprowadzanych na podstawie zachowania użytkowników podczas korzystania z serwisu.

Zachowania użytkowników są monitorowane za pomocą specjalnych systemów informatycznych. Wykonane badania UX umożliwiają wykrycie trudności, które użytkownik może napotkać w momencie użytkowania platformy e – commerce. Testy i badania te są niezwykle istotne, zwłaszcza w celu poprawy współczynnika konwersji, by usprawnić płynne poruszanie się użytkownika po serwisie i procesie zakupowym.

Audyt profili w mediach społecznościowych

Kanałem dotarcia do klientów, obok którego nie sposób przejść obojętnie podczas prowadzenia promocji w Internecie, są social media. W momencie kiedy chcemy zweryfikować trafność i efektywność naszych działań na profilach społecznościowych z pomocą przychodzi nam audyt social media. Jego zadaniem jest weryfikacja zasadności wybranych portali, oraz tego w jaki sposób realizują cele. Podczas audytu brana jest pod uwagę przede wszystkim publikowana treść, czy jest dopasowana do preferowanej grupy docelowej, a także czy jest  spójna z realizowaną strategią marki. Badana jest również warstwa wizualna profili, czy są atrakcyjne, czytelne i zgodne z identyfikacją wizualną marki.

Audytor ocenia ilość oraz jakość ruchu pozyskiwanego poprzez profile społecznościowe, równocześnie badając skuteczność poszczególnych działań prowadzonych na profilach pod kątem atrakcyjności dla odbiorców. Pod uwagę brane są też wszelkiego rodzaje akcje specjalne w tym konkursy czy płatne promocje realizowane za pośrednictwem systemów reklamowych udostępnianych poprzez platformy social mediowe (Business menager Facebooka, czy Linkedin Ads).

Wdrożenie rekomendacji otrzymanych po audycie umożliwi wyeliminowanie zbędnych działań, które zamiast zysku generują koszty, błędów w komunikacji oraz pozwoli na polepszenie konwersji generowanej za pomocą social mediowych systemów reklamowych.

E-mail marketing – czy to działa

Ostatnim opisywanym, ale nie mniej ważnym, jest audyt prowadzonych kampanii mailingowych.

Audyt działań związanych z newsletterem dotyczy kilku obszarów:

  1. Technologicznego, w którym sprawdzany jest system do wysyłki mailingu oraz poprawność jego integracji.
  2. Obszaru danych, gdzie analizie poddawana jest personalizacja komunikacji z klientem.
  3. Obszar przepisów prawnych pozwalający na kontrolę zgodności zgód marketingowych z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa,
  4. Obszar analityczny czyli wszystkie czynnik związane z wskaźnikami efektywności wysyłanego newslettera
  5. Obszar marketingowy, w którym to mailing kontrolowany jest pod kątem kreacji graficznych, trafności doboru grup docelowych jak i dopasowania do nich stosownego komunikatu.

Prowadzenie biznesu w medium jakim jest Internet, wymaga ciągłego rozwoju i walki o jak najwyższą pozycję wśród konkurencji. Aby utrzymać się „na powierzchni” nie należy kierować się jedynie intuicją, a opierać swoje działania na danych oraz wnikliwej ich analizie. W związku z tym, że rynek e-Commerce zarówno w Polsce, jak i na całym świecie ewoluuje z tygodnia na tydzień, warto  zadbać aby nasz e – biznes opierał się o najnowsze trendy i rozwiązania, a pomóc może nam w tym kompleksowość przeprowadzanych audytów.  Dzięki nim funkcjonowanie zarówno naszego systemu sprzedażowego czy też komunikacja, którą prowadzimy z naszymi klientami pozostaje zawsze na topie.