Algorytm Google
Algorytm Google – inaczej Search Engine Algorithm lub algorytm wyszukiwarki, to ciąg formuł i procesów komputerowych, których głównym zadaniem jest zwrócenie odpowiedzi na zapytania (w ramach fraz kluczowych) tworzone w oknie przeglądarki przez użytkownika. Innymi słowy, to cały łańcuch skomplikowanych procedur, które mają odnaleźć stronę internetową zawierającą możliwie jak najlepiej pasująca odpowiedź na słowo kluczowe wpisane przez internautę.
Na algorytmy Google składają się setki wskaźników, a całkowita wiedza na temat ich działania nie jest podana do publicznej wiadomości. Istnieją natomiast jawne kwestie, które algorytm bierze pod uwagę przy ocenie danej strony internetowej. To nimi kierują się programiści, graficy, copywriterzy i specjaliści ds. SXO oraz UX podczas budowania czy optymalizacji stron internetowych.
Pewne jest na przykład, że wysoko w rankingu algorytmu Google znajdują się witryny często aktualizowane (skanowana jest ich pełna treść, włącznie z zamieszczonymi grafikami i filmami), odpowiednio ustrukturyzowane, w obrębie których stosowane są odpowiednie określenia (w tym te odpowiadające wpisywanym przez użytkowników frazom kluczowym), a sam content na stronie jest unikatowy i potencjalnie przydatny dla usera. Znaczenie ma także region, z którego pada zapytanie. Algorytm Google jest cyklicznie aktualizowany, aby użytkownicy jeszcze łatwiej mogli znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania i aby promować strony, które są wartościowe, niosą konkretną wiedzę i są potencjalnie przydatne dla dużej liczby internautów. Po każdej z takich aktualizacji żmudnie wypracowywana pozycja strony w organicznych wynikach wyszukiwania może ulec drastycznej zmianie, dlatego zaleca się, aby nad kwestiami SEO zawsze czuwał doświadczony specjalista, który w razie potrzeby wdroży niezbędne poprawki i optymalizacje.