Filtr algorytmiczny

Filtr algorytmiczny to kara od Google za wszystkie działania, które są niezgodne z wytycznymi dla webmasterów.

Kary od Google  – za jakie naruszenie zasad są przyznawane?

Filtr algorytmiczny nie jest ujawniany w panelu Google Webmaster Tools, w sekcji „Kara ręczna”. Jest on nakładany automatycznie przez wyszukiwarki, a o jego przyznaniu użytkownik nie dostaje żadnego powiadomienia, czy wytycznych, co w przypadku nałożenia filtra. Jego skutki można jednak dostrzec w statystykach strony i ogólnych odwiedzinach użytkowników danej witryny internetowej. Zweryfikowanie, czy filtr algorytmiczny za naruszenie zasad został przyznany jest czasochłonne, ze względu na nieustanne testy szukające błędów czy weryfikowanie i poprawianie różnych elementów mniej lub bardziej istotnych dla witryny. Za jakie naruszenie zasad kary od Google są więc przyznawane? Możemy wymienić m.in.:

  • zamieszczanie treści generowanych automatycznie,
  • tworzenie podstron zawierających jedynie generyczne treści lub te bez żadnego contentu,
  • linkowanie skupiające się jedynie na kilku frazach kluczowych,
  • keyword stuffing, czyli zbyt gęste i wymuszone „upychanie” fraz kluczowych,
  • wybieranie słów kluczowych, które nie mają żadnego związku z branżą,
  • linkowanie serwisów o bardzo słabej jakości,
  • ukryte linkowanie i przekierowywania,
  • kopiowanie treści z innych witryn internetowych,
  • działania mające na celu wyłudzanie danych,
  • umieszczanie na stronie www szkodliwego oprogramowania.

Filtr algorytmiczny można dostać również za uczestnictwo w programi partnerskim, czyli tzw. za afiliację bez wartości dodanej do strony.

Algorytmiczny Filtr Google – co dla witryny www oznacza jego nałożenie?

Kary nakładane przez algorytmiczny filtr Google mogą przybrać różne formy – od spadku w rankingach, nawet po całkowite usunięcie strony z indeksu wyszukiwarki. Strona, która wcześniej znajdowała się na pierwszej stronie wyników, może nagle spaść na znacznie niższe pozycje. Ma to na celu zniechęcić do stosowania praktyk, które są uznane przez Google za niewłaściwe oraz nieetyczne. Jak jeszcze  filtr algorytmiczny i jego nałożenie wpływa na witrynę internetową? 

  • zmniejszenie widoczności konkretnych fraz kluczowych,
  • deindeksacja konkretnych stron lub ich sekcji,
  • zmniejszenie zaufania do strony.

Kary od Google mogą się rozprzestrzeniać również na strony powiązane, na przykład na te, które mają dużą liczbę linków od strony ukaranej.

Co zrobić, gdy na stronę zostanie nałożony filtr algorytmiczny?

Rozwiązanie jest jedno – wartościowe działania SEO! Pamiętaj, że odzyskanie pozycji po nałożeniu filtra algorytmicznego może zająć czas, a kluczowe jest podejście długoterminowe i skoncentrowane się na odpowiedniej jakości treści na stronie www. Oto kilka czynności, które należy wykonać:

  1. Zidentyfikowanie problemu
  2. Przeprowadzenie audytu strony
  3. Optymalizacja strony oraz fraz kluczowych
  4. Poprawa UX/UI
  5. Tworzenie wartościowych treści
  6. Używanie narzędzi Google
  7. Unikanie technik „black-hat SEO” i skupienie się na etycznych, zgodnych z wytycznymi Google praktykach

Regularne monitorowanie i dostosowywanie strategii SEO jest niezbędne dla prowadzenia witryny zgodnie z  wytycznymi Google i utrzymanie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania.