Wróć

CMS

CMS – czyli Content Management System, jest system zarządzania treścią w danej witrynie internetowej. To w istocie oprogramowanie, które pozwala na swobodne aktualizowanie w serwisie całości contentu – od tekstu, poprzez grafiki, na materiałach wideo kończąc. CMS powinien także umożliwiać dokonywanie niezbędnych modyfikacji technicznych, mogących wydatnie wpływać na kwestie SXO.

Jeśli chodzi o rodzaje systemów zarządzania treścią, możemy zdecydować się na jeden z darmowych w ramach Open Source (np. bardzo popularny WordPress), który polega na tym, że otrzymujemy dostęp do plików i kodu źródłowego, a następnie możemy samodzielnie dokonywać w nich modyfikacji. Istnieje również opcja systemu abonamentowego SaaS (np. Shoper), czyli oprogramowania współdzielonego przez wielu użytkowników, gdzie możemy wprowadzać tylko ograniczone modyfikacje (nie mamy dostępu do kodu źródłowego). Natomiast rozwiązaniem, które daje nam największe uprawnienia i elastyczność w zarządzaniu wyglądem i treścią serwisu, jest autorski CMS, budowany od podstaw na konkretne zamówienie, z dedykowanymi funkcjonalnościami.

Osobną kategorią CMS-ów są te przeznaczone dla sklepów internetowych. Taki Content Management System musi uwzględniać dodatkowe opcje związane z możliwością zamawiania produktów, płatności online oraz integracji z zasobami magazynowymi. Na rynku istnieje wiele CMS-ów tego typu, które dedykowane są e-sklepom różnej wielkości.

Warto jednocześnie dodać, że dobry system zarządzania treścią to taki, który działa szybko, jest intuicyjny, ma wszystkie potrzebne funkcjonalności (w tym konfigurację pod SEO), umożliwia tworzenie kont z różnymi uprawnieniami, pozwala w łatwy sposób implementować dodatkowe moduły, a także zarządzać treścią bez znajomości kodowania. Ważna jest także kompleksowość działania oraz możliwość tworzenia wersji stron w różnych językach.