Duplicate Content

Duplicate Content to zjawisko polegające na występowaniu identycznych tekstów w obrębie jednej lub paru witryn. W zależności od miejsca, w którym występuje, dzieli się je na wewnętrzne lub zewnętrzne.

Wewnętrzne powielenie treści ma miejsce wówczas, gdy występuje w ramach jednej strony internetowej. Dzieje się to np. w przypadku opublikowania jednej podstrony pod paroma adresami URL, chociażby podczas tworzenia wersji mobilnej lub wersji do druku, albo gdy dany tekst zostanie wykorzystany w kilku miejscach.

Innym powodem jest niepoprawna optymalizacja techniczna, np. gdy jeden produkt znajduje się w paru kategoriach artykułów w sklepie internetowym, ale posiada więcej niż jeden adres URL. W zależności od przyczyny problemu rozwiązań jest kilka, natomiast trzeba przede wszystkim stale mieć na uwadze odpowiednią optymalizację contentu oraz różnorodność słów kluczowych stosowanych w obrębie domeny.

Przydatne jest także zaimplementowanie tagów kanonicznych. Są to fragmenty kodu HTML, które wskazują robotom indeksującym na adres URL stanowiący pierwowzór strony. Dzięki tagowi canonical będzie on traktowany nadrzędnie i zostanie wypozycjonowany na konkretną frazę kluczową. W przypadku zduplikowanych stron warto połączyć kilka adresów URL w jeden i zastosować przekierowanie 301, informując tym samym przeglądarkę o przeniesieniu danej podstrony.

Zewnętrzna duplikacja treści to powielanie ich z innych stron internetowych. Często zachodzi nieumyślnie, chociażby na drodze kopiowania na wielu stronach opisów produktów ze strony producenta, ale także i na skutek kradzieży. W takim przypadku należy zwrócić się do właściciela strony kopiującej z prośbą o usunięcie treści lub dodanie linku kanonicznego wskazującego na źródło, ewentualnie skierować sprawę naruszenia praw autorskich bezpośrednio do Google.

Na jakość strony wpływają unikalne teksty, dlatego duplicate content wpływa negatywnie na jej pozycjonowanie oraz odbiór przez użytkowników, co obniża reputację marki.  W skrajnym przypadku, kiedy algorytmy uznają powielanie treści za celową manipulację odbiorcami i pozycją strony w rankingu wyszukiwarki, Google może nałożyć karę na stronę lub całkowicie usunąć ją z indeksu.