SXO

SXO, czyli skrót od Search Experience Optimization (tłumaczony jako Optymalizacja Doświadczeń Użytkownika) to połączenie działań związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem stron w wynikach organicznych (Search Engine Optimization – SEO) oraz badaniem doświadczeń użytkownika w obrębie witryny (User Experience – UX). Ten model działań w Internecie jest odpowiedzią na rosnące oczekiwania internautów, którzy przeglądając Sieć, chcą znajdować poszukiwane przez siebie informacje szybko, łatwo i bez żadnych niedogodności (w tym tych związanych z technicznym aspektem funkcjonowania witryn).

Specjaliści ds. SXO to osoby, które mają wiedzę na temat praktyk prowadzących do wywindowania strony internetowej na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania w Google. Z drugiej jednak strony liczy się dla nich aspekt użytecznościowy, dlatego posiadły podstawową wiedzę dotyczącą programowania i w oparciu o nią są w stanie ocenić, czy dana podstrona wyświetla się w sposób prawidłowy, czy jest dla użytkownika intuicyjna i czy prowadzi najkrótszą drogą do odczytania pożądanych przez niego informacji. To kompleksowe podejście, które czyni witrynę przyjazną jednocześnie dla wyszukiwarek, jak i dla użytkowników.

Ostatecznym celem działań w ramach Search Experience Optimization jest takie zoptymalizowanie strony internetowej, aby odwiedzało ją jak najwięcej internautów i by w ramach tych wizyt realizowane były cele obecności marki w Sieci (osiągnięcie zamierzonych wskaźników konwersji). Drogą do tego jest jak najdłuższe zatrzymanie użytkownika na stronie i zaprojektowanie dla niego takiej ścieżki poruszania się po niej (Customer Journey), by każde kolejne kliknięcie zwiększało u niego chęć do dokonania konkretnej akcji (np. zakup produktów, obejrzenie wideo, zapoznanie się z artykułem, pozostawienie danych kontaktowych, pobranie pliku itp.).