Wróć

NAP

NAP to skrót od anglojęzycznych słów Name, Address, Phone Number. Oznacza podstawowe dane kontaktowe, które identyfikują prowadzoną działalność i umożliwiają pozyskanie klientów na rynku lokalnym (nazwę przedsiębiorstwa/ imię i nazwisko właściciela, adres oraz numer telefonu). Zestaw informacji wspomaga pozycjonowanie firmy lokalnie, więc powinien więc być poprawnie stworzony i widoczny w internecie.

Umieszczenie podstawowych danych kontaktowych w sieci są również jednym z elementów oceny jakości witryny E-A-T (tzn. Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness).

Wizytówka NAP – zwiększone zaufanie Google i użytkowników

Co w przypadku, gdy Google uzna daną działalność za niewiarygodną? Niestety nie pokaże jej wysoko w wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony – użytkownicy internetu, którzy nigdy nie mieli styczności z daną domeną internetową, często boją się, że została stworzona w celu oszustwa czy wyłudzenia środków pieniężnych. Dlatego stworzenie wizytówki NAP i pozycjonowanie jej w różnych miejscach w internecie jest kluczowe dla budowania zaufania strony internetowej i firmy. Jest to szczególnie ważne podczas pozycjonowania przedsiębiorstw o zasięgu lokalnym lub branż z zakresu YMYL –  medycznych oraz finansowych.

Nie wszystkie miejsca, które umożliwiają utworzenie NAP (np. katalogi SEO) będą korzystne dla strony internetowej. Należy uważać na strony słabej jakości, które według Google nie są godne zaufania. Im więcej wizytówek NAP zlokalizowanych jest w miejscach o wątpliwej jakości –  tym większa szansa na negatywną ocenę strony internetowej, a co za tym idzie – pozycja www w wynikach wyszukiwania jest niższa.

Dzięki wizytówce NAP klienci mogą łatwiej znaleźć i skontaktować się z przedsiębiorstwem, co przekłada się na większy ruch w sklepie, wyższą konwersję i ostatecznie na wzrost sprzedaży. Jednak aby poprawnie i skutecznie budować wiarygodność marki i zdobyć zaufanie użytkownika, należy być bardzo ostrożnym i rozważnie budować profil wizytówek NAP firmy. Warto też zaznaczyć, że działania powinny być zgodne z pozostałymi procesami dotyczącymi SEO oraz pozycjonowania. Nawet najlepsza wizytówka NAP bez poprawnie zoptymalizowanej strony internetowej nie przyniesie pozytywnych efektów. Dlatego najlepszych rozwiązaniem jest powierzenie tego zadania specjalistom.