Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko występujące wówczas, gdy kilka podstron jest zoptymalizowanych pod takie same słowa kluczowe, co skutkuje tym, że wyszukiwarka Google dla jednej frazy wyświetla kilka adresów URL należących do tej samej witryny. Termin wziął swoją nazwę od wzajemnego „zjadania się” podstron – keyword cannibalisation i sprawia, że crawlery nie potrafią określić, który adres URL powinien pojawić się jako wynik wyszukiwania. Rozpoczyna się konkurencja między podstronami z tej samej domeny – algorytmy Google naprzemiennie pokazują wyżej w rankingu raz jedną, raz inną podstronę. W rezultacie najbardziej istotna z nich może wyświetlać się niżej lub żadna nie dostanie się nawet do pierwszych dziesięciu pozycji. Utrudnia to użytkownikowi trafienie na naszą stronę, a co za tym idzie wpływa negatywnie na ruch na stronie oraz konwersje.

Najpopularniejszym narzędziem do zweryfikowania czy witryna dotknięta jest zjawiskiem kanibalizacji jest Google Search Console. Aby rozwiązać problem, należy zlokalizować przyczynę problemu i na jej podstawie wdrożyć odpowiednie rozwiązanie.

Do czynników wywołujących zjawisko zalicza się m.in. nieodpowiednią optymalizację treści na stronie (niewyposażanie ich w unikalne słowa kluczowe), nieprawidłową strukturę linkowania (brak unikatowego tekstu zakotwiczenia linku albo stosowanie jednego odnośnika prowadzącego do wielu różnych podstron) lub duplikację treści, np. w przypadku utworzenia kilku kategorii produktów, w ramach których można odnaleźć te same artykuły. W tym przypadku warto zastosować tag kanoniczny, aby wskazać crawlerom stronę, która ma być pozycjonowana na daną frazę kluczową.

Kanibalizacja słów kluczowych nie zawsze jest negatywnym zjawiskiem – sytuacja, w której parę podstron z jednej domeny pojawi się wysoko w rankingu wyszukiwania wpływa pozytywnie na widoczność witryny oraz ruch na niej. Warto jednak profilaktycznie na bieżąco planować treści, a także monitorować sytuację i w razie potrzeby natychmiastowo reagować.