Marketplace

Marketplace to platforma (strona internetowa lub aplikacja), w obrębie której z jednej strony swoje towary i usługi oferują konkretne sklepy, zaś z drugiej potencjalni kupcy przeglądają je. To zdobywająca coraz większą popularność forma sprzedaży, dzięki której zarówno właściciele danego Marketplace, jak i sklepy oraz klienci odnoszą znaczące korzyści.

Przykładem platformy Marketplace jest Allegro lub Marketplace Facebooka. Przy czym należy zdecydowanie odróżnić Marketplace od porównywarek cenowych – w tych pierwszych każdy sklep chcący wystawić swoją ofertę musi zaakceptować regulamin platformy i bezwzględnie przestrzegać jego postanowień, co ma za zadanie ujednolicić standardy sprzedaży oraz w pewnym stopniu chronić klientów.

Korzyści z Marketplace dla sprzedawców są oczywiste – mogą korzystać z dodatkowego kanału sprzedaży, który posiada już gotową infrastrukturę i sam zajmuje się własną promocją w Sieci. Klienci natomiast mogą w jednym miejscu znaleźć różne oferty z podobnej branży, co skraca czas researchu. Właściciel platformy Marketplace zarabia natomiast na pobieraniu abonamentu lub prowizji od sklepów (obie te formy rozliczeń mogą być różnicowane w zależności od wielkości i asortymentu danego podmiotu).