Marketplace – jak zacząć na nim zarabiać?

| Sebastian Filipowicz | E-commerce

Nazwa marketplace znana jest wielu osobom głównie dzięki jednej z funkcjonalności Facebooka, w ramach której sprzedający i kupujący mają okazję spotkać się w obrębie jednej popularnej platformy, aby dokonać transakcji kupna-sprzedaży.

marketplace


Wbrew pozorom nie jest to zły trop, ponieważ internetowy marketplace – jak sama nazwa wskazuje – to miejsce w Sieci, które zrzesza wielu sprzedających oraz osoby poszukujące konkretnych towarów i usług. Czym jednak różni się od standardowego sklepu internetowego? Czy każdy może sprzedawać na marketplace? I przede wszystkim – czy marketplace w Polsce się przyjął i można na nim zarobić? Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania.

Jak działa marketplace?

Jak już zostało wyżej wspomniane, sektor marketplace w Polsce, tak jak i w innych krajach (zwłaszcza zachodnich, gdzie jest jeszcze mocniej rozpowszechniony) obejmuje platformy, które agregują różne sklepy i potencjalnych klientów. Liczba mnoga w odniesieniu do sklepów nie jest tu użyta przypadkowo – właściciel marketplace jest bowiem tylko właścicielem samej platformy, swego rodzaju „targowiska” internetowego, gdzie swoje produkty „wystawiają” konkretni sprzedający pod własną marką. Oczywiście muszą oni zaakceptować regulamin platformy i w jakiś sposób uiścić opłatę za możliwość sprzedaży w tym miejscu, ale poza tym zazwyczaj nie ma żadnych ograniczeń – na marketplace może zarabiać każdy.

A zatem – jak zarabiać na marketplace? Z perspektywy twórcy takiego portalu model biznesowy jest bardzo prosty – trzeba stworzyć odpowiednią infrastrukturę (platformę), odpowiednio ją wypromować (wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania), zachęcić sklepy do wystawiania swoich towarów i jednocześnie zareklamować się wśród kupujących jako najlepszy agregat produktów z danej branży (lub z wielu różnych branż). Jak natomiast sytuacja wygląda z perspektywy sklepów? To już nieco bardziej skomplikowane.

Jak zarabiać na marketplace, czyli dobre praktyki sprzedażowe online

Skoro już wiemy, że sklepy sprzedające swoje produkty w ramach platformy marketplace mają dzisiaj bardzo wiele możliwości zarobku w obszarze digital, czas zagłębić się w temat i wylistować kilka dobrych praktyk biznesowych, które wywindują Twój biznes online na wyższy poziom.

Po pierwsze pamiętaj, że platform marketplace jest wiele – i z każdym rokiem jest ich tak naprawdę coraz więcej. Dlatego, jeśli chcesz maksymalizować zyski, wystawiaj się na wszystkich tych, gdzie Twoja oferta może spotkać się z zainteresowaniem.

Po drugie zadbaj o dobre mechanizmy promocji i konkurencyjne ceny. Zwłaszcza na początku, gdy jeszcze nie masz wyrobionej marki, prosta kalkulacja klienta w oknie wyszukiwarki każe mu spojrzeć przychylniejszym okiem na te oferty, które są tańsze, zwłaszcza jeśli niczym poza ceną tak naprawdę się nie różnią.

A jeśli już o wyróżnikach mowa – nie tylko ceną możesz konkurować. Zadbaj o dopieszczony opis produktu, stworzony zgodnie ze sztuką copywriterską, konkretny, ale perswazyjny, eksponujący wszystkie atuty produktu. Nie zapomnij też o rozważnym używaniu CTA.

Podobnie sytuacja ma się z otoczką wizualną – perfekcyjne fotografie produktowe i całe zaplecze graficzne oferty (włącznie z rodzajem fontu, odpowiednimi interliniami itp.) – to wszystko pozwala zrobić dobre pierwsze wrażenie i poczucie, że mamy do czynienia z profesjonalistą, który zna się na swoim fachu.

Na koniec pamiętaj, by działać z rozwagą, w oparciu o wcześniej naznaczoną strategię komunikacji swojej marki – tylko wtedy zbudujesz odpowiedni wizerunek i drugim razem klient nie będzie szukał produktu na marketplace, ale trafi bezpośrednio do Twojego sklepu internetowego.

Rodzaje marketplace w Polsce – konkretne platformy

Jeśli zastanawiałeś się, jak zarabiać na marketplace, powyżej otrzymałeś pigułkę wiedzy z zakresu tego, co i jak robić, aby Twoje produkty sprzedawały się na tego typu platformach w możliwie jak największym wolumenie. Jak to jednak wygląda w praktyce? Jak działa sektor marketplace w Polsce? Spójrzmy na konkretne przykłady.

W pierwszej chwili musisz zrozumieć, że platforma marketplace to nie zwykła porównywarka cenowa – to konkretna witryna, której zasady są akceptowane przez wszystkich partnerów handlowych. Najpopularniejszym marketplace w Polsce jest Allegro, które jest idealnym przykładem tego rodzaju biznesu. Innymi platformami tego typu są popularny serwis Morele.net, a także zdobywające coraz więcej fanów nad Wisłą: Amazon, AliExpress czy wspomniany już na początku marketplace Facebooka.

Jak więc widzisz, możliwości zarabiania na marketplace jest sporo – i to zarówno w sektorze B2B, jak i B2C. Jeśli zastosujesz się do powyższych podpowiedzi, Twój biznes e-commerce z pewnością na tym zyska.