Automatyzacja w kampaniach Google Ads – co warto automatyzować?

| Veneo Performance | SEM

Automatyzacja powoli wchodzi w każdy etap naszego życia. Również w marketingu wiele procesów można zautomatyzować, a zaoszczędzony czas spożytkować na dopracowanie elementów, które wymagają ingerencji specjalisty. Co warto automatyzować w kampaniach Google Ads?

Co daje automatyzacja kampanii Google Ads?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy jeśli Google udostępnia nam możliwość automatyzacji kampanii, specjaliści Google Ads wciąż są potrzebni. Choć jest to spore uproszczenie, do automatyzacji należy podejść z odpowiednią rezerwą. Sprawnie korzystając z udogodnień, jakie oferuje nam gigant z Mountain View specjaliści mogą usprawnić swoją pracę i skupić się na zadaniach bardziej kreatywnych, w których komputer nie da rady zastąpić człowieka.

Co ważne, automatyzacja reklam potrzebuje stałego nadzoru specjalisty. System uczy się samodzielnej pracy, jednak wciąż wymaga monitoringu ze strony człowieka i, jeśli tylko zaistnieje taka potrzeba, szybkiej reakcji na ewentualne nieprawidłowości w działaniu. To sprawia, że choć wiele elementów zostało znacznie uproszczonych, wciąż nie można powierzyć automatowi całkowitej kontroli nad kampanią.

Z początku wszystkie elementy kampanii powinny być ustawione ręcznie. Dopiero po jakimś czasie, gdy maszyna zbierze odpowiednio dużo danych, można częściowo zautomatyzować prowadzenie kampanii. To, jak szybko będzie to możliwe jest zależne od budżetu, jaki inwestujemy w reklamę – im jest on wyższy, tym szybciej zbiorą się dane.

Strategie ustalania stawek

To właśnie automatyzacja strategii ustalania stawek sprawiła, że rola specjalistów Google Ads niemal całkowicie się zmieniła. Ręczne ustalanie stawek odeszło do lamusa, a marketer zamiast sterować kampanią sprawuje pieczę nad uczącą się maszyną. Choć dalej mamy możliwość całkowicie manualnego ustalania stawek, narzędzie amerykańskiego giganta oferuje nam także kilka innych rozwiązań.

Istnieje kilka metod automatycznego ustalania stawek w kampaniach Google Ads:

  • Docelowy CPA
  • Ulepszone CPC
  • Docelowy ROAS
  • Maksymalizacja liczby kliknięć
  • Maksymalizacja liczby konwersji
  • Maksymalizacja wartości konwersji
  • Docelowy udział w wygranych aukcjach
  • Wybrana lokalizacja na stronie wyszukiwania

Więcej na temat strategii ustalania stawek, tego, w jaki sposób działają, które z nich warto wybrać oraz jakie ograniczenia wiążą się ze stosowaniem inteligentnych strategii można przeczytać na naszym blogu.

Reguły automatyczne

Przy prowadzeniu i optymalizacji reklam bardzo przydatne są reguły automatyczne, z których można skorzystać na poziomie kampanii, grup reklam, reklam, słów kluczowych, tematów, odbiorców, a także miejsc docelowych. Na czym to polega?

Po wystąpieniu wcześniej określonych czynników, system automatycznie wprowadzi odpowiednie zmiany. Wszystkie kryteria i reakcje muszą zostać określone wcześniej przez specjalistę ustawiającego kampanię. Konfiguracja reguł automatycznych daje nam właściwie nieograniczone możliwości – możemy użyć niemal wszystkich opcji oraz metryk. Na przykład, jeśli w kampanii występuje duża ilość fraz kluczowych, a nam zależy na dobrej widoczności reklamy, możemy ustawić regułę, dzięki której system automatycznie podniesie wysokość stawki, gdy pozycja reklamy będzie za niska.

Dynamiczny tekst reklamy

Tekst dynamiczny to kolejne uproszczenie dla specjalistów Google Ads. Dzięki temu nie muszą oni tworzyć setek odmian tekstów reklamowych, a mogą skorzystać z treści, która automatycznie dostosuje się do ustalonych wcześniej kryteriów. Jak to działa?

Najczęściej stosowaną funkcją jest keyword insertion – wstawianie słów kluczowych. Opcja ta pozwala na dynamiczne wstawianie słowa kluczowego w tekst reklamy w taki sposób, by treść pasowała do zapytania użytkownika. Dzięki temu bardziej rzuca się w oczy i zachęca potencjalnych klientów do kliknięcia. Jeśli słowo kluczowe jest zbyt długie i w zestawieniu z resztą nagłówka nie mieści się w limicie znaków, system automatycznie wstawi je za dwukropkiem w treści reklamy.

Kolejna funkcjonalność to if – jeżeli. Polega ona na automatycznym wstawianiu odpowiedniego tekstu do reklamy, jeśli zostanie spełniony konkretny warunek określony przez reklamodawcę. Warunki te mogą dotyczyć grupy odbiorców lub urządzenia, z którego korzystają. Dzięki temu nie trzeba tworzyć osobnych jednostek reklamowych skierowanych do konkretnych użytkowników. Trzecią opcją jest countdown, czyli funkcja odliczania, którą stosuje się w przypadku akcji ograniczonych czasowo. Pozwala ona na wstawienie w tekście reklamy informację o tym, ile czasu zostało do końca promocji. Dzięki temu tekst będzie ciągle aktualny, bez konieczności aktualizowania go za każdym razem.

Skrypty Google Ads

Skrypty to rodzaj automatyzacji, który daje reklamodawcy ogromną przewagę. Dzięki nim nie musi on ręcznie dodawać słów kluczowych, wstrzymywać grup reklam czy zmieniać stawek. Podobnie jak w przypadku reguł automatycznych, skrypty dają nam ogromne możliwości, jednak w przeciwieństwie do nich mogą być uruchamiane co godzinę, a nie jedynie raz dziennie. Niestety, by móc je obsłużyć konieczna jest znajomość języka JavaScript, w którym zostały napisane.

Oto popularne skrypty:

  • Link checker – sprawdza, czy adresy URL znajdujące się w reklamach nie kierują do
    niedziałających stron. Dzięki temu możemy uniknąć kosztów związanych z kliknięciami w
    reklamę na czas aktualizacji linków.
  • Ad Customizer – skrypt, który automatycznie modyfikuje treść reklamy, aktualizując między innymi ceny produktów czy podając niestandardowe dane. Przed jego uruchomieniem musimy przygotować bazę informacji w arkuszu Google, z którego będzie czerpał informacje.
  • Inventory-based Ad Management – pozwala monitorować dostępność produktów w sklepie, wstrzymując reklamę gdy produkt będzie niedostępny i aktywując ją na nowo, gdy pojawi się na stanie.
  • Multi Bidder – skrypt umożliwiający kontrolowanie kilku reguł jednocześnie.