Przekierowanie 301

Przekierowanie 301 stosowane jest podczas przenoszenia strony internetowej do nowej lokalizacji, w przypadku, gdy jest to przekierowanie na stałe (ang. moved permanently). Przekierowuje użytkownika pod inny adres URL, umożliwiając mu tym samym znalezienie pożądanych treści. Dzieli się je na wewnętrzne (odbywające się w obrębie tej samej witryny) lub zewnętrzne (przeniesienie użytkownika na inną domenę).

Przekierowanie 301 przenosi „moc” (wartość SEO) strony ze starego adresu URL na aktualny, mając tym samym ogromne znaczenie dla witryny pod kątem jej pozycjonowania. Dzięki temu pozycja witryny w wynikach wyszukiwania nie ulega obniżeniu, a w dodatku zapobiega się duplikacji treści. Dzieje się tak, ponieważ content finalnie jest możliwy do znalezienia w wyszukiwarce wyłącznie pod jednym adresem URL.

Inną zaletą przekierowania jest uniknięcie kanibalizacji słów kluczowych. Trzeba jednak pamiętać, że na stałe blokuje ono użytkownikom i crawlerom dostęp do starej wersji witryny. W przypadku, gdy chce się jednocześnie zachować widoczność podstron w wynikach wyszukiwania, należy użyć tagu kanonicznego, który wskazuje robotom indeksującym jedną, wybraną stronę.

Redirect 301 powinien być zaimplementowany w przypadku dokonywania trwałych zmian w adresach URL, np. podczas przenoszenia się na inną domenę lub wprowadzenia do sklepu internetowego substytutu dostępnego dotychczas produktu. Bardzo częstym zastosowaniem jest także użycie go w przypadku zaistnienia na stronie błędu 404, dzięki czemu, wykorzystując „moc” usuniętej podstrony, można przekierować użytkowników na podstronę o podobnej tematyce.