Social Media Marketing

Social Media Marketing – tłumaczony jako marketing w mediach społecznościowych, to całość działań marketingowych marki (zarówno bezpłatnych, jak i płatnych) prowadzonych za pośrednictwem social mediów. Mogą mieć one wydźwięk zarówno wizerunkowy, jak i typowo sprzedażowy i być kierowane zarówno do konsumenta indywidualnego (B2C), jak i innego podmiotu gospodarczego (B2B). Do szczególnie często wykorzystywanych w tym celu mediów społecznościowych zalicza się: Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube, LinkedIn i Pinterest.

Social Media Marketing (w skrócie: SMM) może przyjąć formę działań długofalowych, najczęściej bezpłatnych, w postaci założenia profilu firmowego na konkretnej platformie i regularnego publikowania treści za jego pośrednictwem. Budowany w ten sposób ruch organiczny można następnie przekierowywać za pomocą postów z linkami do innych serwisów, w tym na stronę internetową marki czy do e-sklepu.

SMM to także kampanie płatne, prowadzone za pośrednictwem narzędzi reklamowych poszczególnych platform społecznościowych. Mogą być one ukierunkowane na osiągnięcie konkretnych celów, takich jak: wyświetlenia komunikatów, kliknięcia w link, pobrania plików, obejrzenia wideo, polubienia profilu czy zbieranie leadów. Skuteczny social media marketing wymaga skoordynowanych działań wielu specjalistów – zarówno tych zajmujących się na co dzień komunikacją w poszczególnych mediach społecznościowych (w tym moderacją sekcji komentarzy), jak i grafików, speców od animacji, czy tych zajmujących się tworzeniem i rozliczaniem kampanii płatnych. Jednocześnie prowadzenie działań w ramach SMM wymaga stworzenia scenariuszy postępowania na ewentualny kryzys wizerunkowy (to rola specjalistów ds. PR), który w dynamicznym środowisku social mediów w krótkim czasie może eskalować i powodować znaczący uszczerbek na wizerunku marki.