V-PLANER’23 | Dzień Babci i Dzień Dziadka – Pokolenie Silver w Internecie
| Dominika Posełek | Raporty i DanePod koniec 2016 roku Allegro opublikowało swój najsłynniejszy świąteczny spot. Wzruszająca reklama z dziadkiem uczącym się języka angielskiego obiegła świat, zbierając ponad 19 milionów wyświetleń. O fenomenie storytellingowej narracji napisano już dużo, dlatego tym razem – pod pretekstem nadchodzącego Dnia Babci i Dnia Dziadka – przyjrzyjmy się, jaki obraz dziadka otrzymaliśmy w tym spocie.
Spis treści:
Dzień Babci i Dzień Dziadka to pierwsza duża okazja do świętowania w 2023, którą wymienimy w naszym V-PLANERZE. Oczywiście tego typu rodzinne święta stwarzają markom okazję do promocji, budowania pozytywnych relacji z odbiorcami czy wreszcie zwiększenia sprzedaży. Tym razem skupimy się nie na stronie obdarowującej, lecz obdarowywanej. Szczególnie że seniorzy stają się coraz liczniejszą grupą konsumencką – również w kanale e-commerce. A zatem jacy są współcześni dziadkowie, czyli Generacja Silver?
Senior otwarty na nowości
Nie bez powodu we wstępie przywołuję słynny spot największego w Polsce marketplace’a. Tym obrazem Allegro wyznaczyło nowy wizerunek polskiego seniora – aktywny, nastawiony na działanie, otwarty na nowe, gotowy na zmianę. Dziadek przysypiający na bujanym fotelu to już nieaktualny obraz… Nastał czas uśmiechniętych, pełnych życia silversów, którzy… polubili Internet i to, co oferuje!
Generacja Silver, czyli Baby boomers to osoby urodzone w latach 1946-1964. Główny Urząd Statystyczny szacuje, że w 2025 roku pokolenie to będzie stanowić 28% populacji w Polsce. Przyjmuje się, że są to osoby 50+, co oznacza, że w obrębie silversów można wyróżnić zarówno osoby wciąż aktywne zawodowo, które obsługują komputer, korzystają z Internetu czy smartfona, jak i osoby starsze, które zupełnie nie odnajdują się w erze cyfryzacji.
Silversi w wieku dorastania mieli już kontakt z telewizją, choć często w domu sąsiadów, a nie we własnym. Żartobliwie mówi się, że popularna od lat 80. Telegazeta stanowiła dla nich pierwszy Internet. Ich dorastanie przypadło na czasy transformacji społecznych i gospodarczych. Czasy PRL to w ich wspomnieniach nieustanna tęsknota za kolorowym, beztroskim życiem, jakie wiedli rówieśnicy z Zachodu.
Generacja Silver to grupa, która rośnie i zmienia się – z pasywnych emerytów w osoby aktywne. W zależności od wieku i innych czynników różnią się oczywiście stylem życia zainteresowaniami, potrzebami, dochodami oraz rodzajem aktywności w Sieci. Są wśród nich prawdziwi królowie życia, prekursorzy zmian, ale również troskliwi strażnicy domowego ogniska, tradycjonaliści i domatorzy. Taka różnorodność sprawia, że wiele marek może znaleźć wśród silversów swoich klientów i z całą pewnością nie są to wyłącznie firmy farmaceutyczne czy ubezpieczeniowe!
Wszechobecna cyfryzacja sprawia, że seniorzy coraz bardziej otwierają się na nowe technologie – używają smartfonów, smartwatchy, korzystają z Internetu. Znaczącą zmianę i prawdziwą cyfrową rewolucję wśród seniorów wywołała sytuacja związana z pandemią COVID-10. To właśnie wtedy zmieniło się ich nastawienie do zakupów online – zaczęli postrzegać tę formę jako wygodną i bezpieczną.
Wartości Pokolenia Silver
Warto zwrócić uwagę na fakt, że Generacja Silver jest pierwszym pokoleniem, które reprezentuje inne podejście do życia, niż ich rodzice, dziadkowie i pradziadkowie. Dla nich osiągniecie starszego wieku i emerytura nie są powodem, by poddać się, wycofać ze świata i cały swój czas poświęcić rodzinie – w szczególności wychowaniu wnuków.
Rodzina i stabilizacja życiowa oczywiście wciąż stanowią dla silversów największą wartość, przy czym cenią sobie także własny rozwój i przestrzeń dla siebie. Po latach pracy, poświęcaniu się wychowaniu dzieci, opiece nad wnukami, a często również wspieraniu finansowym dorosłych dzieci, zasłużyli na czas wyłącznie dla siebie. Są tego świadomi i coraz częściej wprost komunikują swoje potrzeby – chcą:
- czuć się potrzebni i doceniani w społeczeństwie,
- w sposób konstruktywny wypełnić sobie wolny czas,
- poznawać nowe rzeczy,
- mieć życie towarzyskie,
- zdobywać wiedzę i nowe umiejętności.
Nie chcą być postrzegani jedynie przez pryzmat wieku, nie utożsamiają się z wizerunkiem znudzonych, smutnych staruszków – czują się młodzi duchem i tak chcą być pokazywani. Chcą zatem uchodzić za osoby dojrzałe, pełne życiowej mądrości, opiekuńcze, cieszące się życiem.
Wolny czas na emeryturze to dla nich okazja, by „wreszcie pomyśleć o sobie” – o nowych aktywnościach, podróżach, hobby. Taki model spędzania czasu i skoncentrowanie uwagi na sobie jest powszechny na Zachodzie i zdobywa coraz większą popularność w Polsce, szczególnie wśród mieszkańców dużych miast. Seniorzy mają poczucie, że emerytura to nowy etap życia, który przynosi szansę na spełnienie i robienie tego, co do tej pory odkładali na boczny tor. Koniec z siedzeniem w kapciach przed telewizorem – teraz to seniorzy pojawiają się na szklanym ekranie w nowych formatach telewizyjnych np. – „Voice of senior” i wprost zarażają dobrą energią i entuzjazmem!
Są obecni również w social mediach i blogosferze! „Załóż szpilki, wyskocz z kapci – wstąp do Klubu Mądrej Babci!” – takim hasłem zachęca do działania popularna w Sieci Mądra Babcia, czyli Beata Borucka, która zgromadziła niesamowitą społeczność 350 tysięcy aktywnych, nowoczesnych babć! Pora zatem przyjrzeć się temu, jak silversi zachowują się w Internecie i co w ogóle Sieć ma im do zaoferowania – być może niejedna marka znajdzie inspiracje.
Pokolenie Silver w Internecie
Przyjrzyjmy się danym na temat zachowań przedstawicieli Pokolenia Silver w Internecie i spróbujmy postawić wnioski.
- Aż 86% badanych seniorów korzysta z Sieci codziennie, przy czym Internet traktują głównie jako źródło informacji, dużo rzadziej rozrywki[1].
Warto zatem zadbać o dobry, wartościowy dla odbiorców tego segmentu content, który dostarczy im odpowiedzi na poszukiwane zagadnienia. Co więcej, jeśli twoja marka oferuje rozwiązania głównie dla osób 50+, pomyśl kreatywnie o zaangażowaniu tej grupy – wspomniana wyżej Mądra Babcia na swoim blogu pisze: „Drogie Babcie, zorientowałam się, że w bezkresnej sieci nie ma nic dla nas! A To błąd! Jest nas rzesza (…)”. Być może jest to nisza do zagospodarowania…
- Według badań Gemiusa – osoby po 50. roku życia spędzają w Sieci nawet 4 godziny dziennie[2]!
W tym czasie czytają internetowe wersje czasopism, przeglądają portale informacyjne lub wyszukują informacje na temat produktów, które planują zakupić (w kanale e-commerce, bądź w sklepie stacjonarnym), a pozyskane informacje pomagają im w podejmowaniu decyzji zakupowych. Dobre wyeksponowanie opinii, szczegółowe opisy produktów czy udostępnienie kontaktu z możliwością dowiedzenia się więcej o ofercie to elementy, o które warto zadbać w swoim sklepie internetowym. Zwłaszcza że przedstawiciele omawianego pokolenia bardzo cenią sobie relacje i kontakt z drugim człowiekiem – w procesie zakupu lubią dopytać, chętnie proszą o poradę. Potrafią przy tym docenić okazaną im wyrozumiałość i udogodnienia skierowane w ich stronę (o tym więcej w dalszej części tego artykułu). Co ważne, zwykle preferują to, co związane ze światem realnym – to w nim się wychowali i to w świecie realnym czują się traktowani indywidualnie. Z tego powodu często wyszukują w Internecie, a ostatecznie dokonują zakupu w sklepie stacjonarnym.
- Korzystają z poczty elektronicznej i są obecni na portalach społecznościowych. 39% użytkowników w przedziale wiekowym 55-64 posiada konto w social mediach[3].
Jeśli twoja oferta jest adresowana do osób 50+ lub dokonują one zakupów w twoim sklepie internetowym, twórz content, który ich poruszy i zaangażuje – szczególnie w mediach społecznościowych.
Planując silver marketing w e-commerce, pamiętaj o grupie dzieci i wnuków osób starszych. To oni często pomagają im poruszać się w świecie nowych technologii lub po prostu robią dla nich e-zakupy, a przy tym to zwykle osoby otwarte na rozwiązania ułatwiające życie rodzicom czy dziadkom. Warto pamiętać o nich, tworząc komunikację – nie tylko na okoliczność Dnia Babci i Dziadka.
Pokolenie Silver – w jaki sposób osoby 50+ dokonują zakupów online?
Co ciekawe, już na przełomie 2019 i 2020 roku aż 28% kupujących online (czyli więcej niż co czwarty kupujący!) było przedstawicielami Generacji Silver[4]. Po pandemii oraz ze względu na rosnącą inflację, która sprawia, że to właśnie w Internecie szukamy tańszych opcji, liczba osób w starszym wieku kupujących w kanale e-commerce wzrosła. Obecnie aż 65% badanych dokonuje zakupów w Internecie przynajmniej raz w miesiącu[5]. Co więcej, 30% przedstawicieli omawianej grupy deklaruje, że planuje kupować online więcej niż obecnie[6], co jest pozytywnym sygnałem dla sklepów internetowych.
Warto w tym kontekście pomyśleć o udogodnieniach i zwrócić szczególną uwagę na to, by e-sklep był przyjazny dla silversów. Oto check lista najważniejszych rozwiązań:
- Czytelna witryna www
- Intuicyjne menu
- Wyraźne i widoczne buttony, ikonki itp.
- Widoczna, poprawnie działająca wyszukiwarka
- Szczegółowe i wyraźne opisy produktów
- Dobre zdjęcia produktów lub wideo prezentujące produkt
- Opinie użytkowników
- Komunikacja w języku polskim
- Tutoriale/instrukcje obrazujące jak krok po kroku dokonać zakupu
- Wygodne reklamacje i zwroty
- Czytelny formularz do wypełniania danych
- Możliwość zakupu bez konieczności rejestracji/zakładania konta klienta
- Opcja łatwego kontaktu bezpośredniego (mail i telefon!)
- Opcja dostawy kurierskiej i do paczkomatu
- Rozwiązania płatnicze gwarantujące bezpieczeństwo transakcji
- Możliwość zapłaty przelewem tradycyjnym
Oprócz tego, projektując interfejs witryny www, warto zapoznać się z wytycznymi standardu WCAG 2.0 odnośnie ułatwień w dostępie do treści publikowanych w Sieci. Przygotowane wskazówki pomogą zbudować serwis przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami. W tej kwestii przydatny może być również Color Contrast Analizer, czyli program do analizy pierwszego planu i tła. Dzięki niemu można ocenić czy strona będzie czytelna dla osób z dysfunkcjami wzroku.
W procesie zakupów online większość seniorów, bo aż 82% radzi sobie samodzielnie. Pozostałym pomagają bliscy, bądź osoby z najbliższego otoczenia. Do robienia zakupów wykorzystują najczęściej komputer stacjonarny lub laptop.
Co ciekawe, w kwestii płatności silversi stawiają na przelew tradycyjny, bądź szybkie płatności online. Według raportu „Pokolenie Silvers w e-commerce” z 2022 r., aż 17% posługuje się BLIKiem[7].
Warto wspomnieć jeszcze o preferowanej formie kontaktu ze sklepem internetowym czy instytucjami wyszukanym w Sieci – według wspomnianego wyżej raportu jest to e-mail (39%) i telefon (32%)[8].
Pokolenie Silver – co wpływa na ich decyzje zakupowe?
Do niedawna wiarygodnym źródłem informacji na temat produktów czy usług były dla silversów przede wszystkim gazetki promocyjne, ulotki, katalogi foldery, w drugiej kolejności Internet. Ostatnie badania Kantar oraz Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej pokazały, że aż 62% seniorów spędza czas w Internecie na poszukiwaniu informacji o markach, a 65% przed zakupem porównuje produkty, szukając dla siebie dogodnej oferty. Podobne wnioski przedstawiono w badaniach e-Izby „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021” – 61% reprezentantów pokolenia Silver szuka w Sieci inspiracji zakupowych[9]. W ramach researchu zaglądają na portale informacyjne, czytają wartościowe artykuły oraz newslettery.
Na każdą decyzję o zakupie wpływa kilka niezwykle istotnych czynników:
- Rzetelny, wyczerpujący opis oferty
67% przedstawicieli Generacji Silver uważa, że w dokonaniu zakupu pomaga im szczegółowy i wyczerpujący opis produktu[10]. Wiąże się to z faktem, że seniorzy zwykle nie dokonują zakupów impulsywnych – kupują świadomie i odpowiedzialnie.
- Kwestie bezpieczeństwa
Pokolenie Silver to osoby z bogatym doświadczeniem życiowym, dlatego do zakupów online podchodzą z rozwagą i ostrożnością, w szczególności do kwestii bezpieczeństwa samej operacji oraz bezpieczeństwa danych – podkreśla to 65% badanych[11].
- Wiarygodność
79% przedstawicieli pokolenia Silver sprawdza, czy sprzedawca jest firmą odpowiedzialną, a 92% czyta opinie innych klientów na jej temat[12]. Warto zadbać o wszelkie elementy uwiarygodniające firmę. Natomiast myśląc o prawidłowym wyeksponowaniu opinii w e-sklepie, należy pamiętać o obwarowaniach prawnych, jakie w tej kwestii nałożyła dyrektywa Omnibus, o czym pisaliśmy na naszym blogu >
- Wygodny sposób dostawy
Seniorzy najchętniej zamawiają do Paczkomatów InPost – tak deklaruje 51% badanej grupy. Kolejne 42% preferuje dostawy kurierskie[13]. Bez wątpienia warto zadbać o szeroki wybór form dostawy.
Pokolenie Silver – czego potrzebują współczesne babcie i dziadkowie?
Ten tekst powstał na okoliczność Dnia Babci i Dnia Dziadka, dlatego czytelnicy mogli spodziewać się, że znajdą tu porady dotyczące przeprowadzenia akcji specjalnej czy kampanii sprzedażowej dla e-sklepu. Oczywiście w Veneo nie brakuje nam pomysłów – tym wpisem chcemy jednak podkreślić, że tego dnia najważniejsi są dziadkowie i ich potrzeby.
W Sieci nie brakuje inspiracji na prezenty na Dzień Babci i Dziadka – jedną z lepszych dostarcza wspomniana już dwukrotnie Mądra Babcia. Otóż autorka bloga i babcia trojga wnucząt przeprowadziła sondę „Czego życzy sobie polska babcia?”[14], w której wzięło udział ponad 1000 babć. Pani Beata Borucka zapytała swoje obserwatorki m.in. o ich odczucia i emocje w relacjach rodzinnych. Poniżej infografika obrazująca fragment jej badania.
Prawdopodobnie żaden właściciel sklepu internetowego nie ma w swojej ofercie prezentu z powyższej listy…
Przedstawiona wyżej charakterystyka Generacji Silver to rezultat badań, dlatego znajdziemy tu wiele uogólnień. Być może w gronie czytelników tego tekstu są osoby, które mają poczucie, że przedstawiony wizerunek seniora nijak nie pasuje do rzeczywistości. Jesteś w tym gronie? Mam dla Ciebie przesłanie od najsłynniejszego dziadka w Polsce, opublikowane 3 lata po głośnej reklamie Allegro:
Źródła:
[1], [5], [13] https://www.kobietyebiznesu.pl/raport-pokolenie-silvers-w-e-commerce/
[2], [3] https://komerso.pl/pokolenie-silver-rosnaca-sila-e-commerce/
[6] https://marketingprzykawie.pl/espresso/ii-edycja-raportu-kupuje-generacja/
[9], [10], [11], [12] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/06/Omni-commerce-Kupuje-wygodnie-2021.pdf
[14] https://madrababcia.pl/raport-z-badania-czego-zyczy-sobie-polska-babcia/
https://www.ideoforce.pl/akademia/dzien-babci-i-dziadka-czyli-pokolenie-silver-w-e-commerce,651.html