2023 rokiem silnych marek! Zaplanuj wzrost biznesu i wzrost siły marki

| Dominika Posełek | Digital Marketing

Jeśli w twoich biznesowych planach, marzeniach czy celach na 2023 pojawia się sformułowanie „wzrost”, to zdecydowanie w przyszłych działaniach warto uwzględnić budowanie siły marki.

Budowanie siły marki, czyli jej wartości to najważniejsze zadanie marketingu. Ten złożony proces polega na konsekwentnym komunikowaniu wartości brandu. Jego rezultatem jest pozyskiwanie, utrzymanie i lojalizacja klientów – bez walki o sprzedaż wyłącznie ceną i agresywnymi akcjami rabatowymi. Siła marki jest bez wątpienia jednym z czynników decydujących o powodzeniu biznesu. Firma może pozwolić sobie na wysokomarżową sprzedaż produktów marki silniejszej, bardziej wartościowej. Nie uda się to w przypadku marki słabej, nieznanej, za którą nie stoją wartości, z którymi mogliby utożsamiać się konsumenci. Dlaczego to szczególnie ważne teraz? 

Sytuacja rynku e-commerce

2023 rok może być przełomowy dla wielu biznesów. Wyzwania związane z sytuacją społeczno-ekonomiczną, konkurencyjność na rynku czy coraz większy nacisk ze strony konsumentów na wygodne rozwiązania z zakresu q-commerce sprawiają, że biznesy działające w Internecie muszą szybko reagować, by pozostać w grze. A tymczasem konkurencja jest całkiem spora. Według danych firmy Dun & Bradstreet na rynku polskim działa obecnie około 250 tys. firm prowadzących sprzedaż w kanale digital. Co więcej, 52,6 tys. z tych przedsiębiorstw to biznesy od początku swojej działalności zarejestrowane jako sklepy internetowe. Co to oznacza? W Internecie – pomimo, że jest nieskończony – jest coraz ciaśniej. Chcąc wygrać, trzeba działać mądrzej, dlatego działania marketingowe w digitalu powinny być realizowane w oparciu o dobry plan. 

Nie bez znaczenia pozostaje prognoza mówiąca o tym, że do 2027 wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld zł do 187 mld zł (dane PwC). Jest więc o co walczyć, przy czym wiąże się to z dużą konkurencją, nowymi budżetami reklamowymi i mniejszą szansą na to, że właśnie twoja reklama dotrze do grupy docelowej. A przecież samo dotarcie, czyli wyświetlenie to nawet nie jest połowa sukcesu – równie istotne jest to, co się wyświetla i czy skutecznie zachęca odbiorcę do pożądanego działania. Czy jest to komunikat nie tylko zaadresowany do właściwej grupy docelowej, ale również budujący właściwe pozycjonowanie twojej marki? 
To bardzo ważne, by każda wdrażana aktywność marketingowa – od działań pozycjonujących witrynę, przez komunikację w mediach społecznościowych, po reklamy Google Ads Search – była zgodna z charakterem brandu. W ten sposób marka tworzy spójny przekaz – staje się rozpoznawalna przez konsumentów, a ci zaczynają gromadzić konkretne skojarzenia i – co najważniejsze – potrafią określać emocje związane z danym brandem.

Na początku była… gruszka!

Mówiąc o markach, w Veneo często sięgamy po motyw gruszki. W naszym języku gruszka symbolizuje właśnie markę, a my wiemy jak ją ugryźć, by podbiła świat. Wierzymy przy tym, że każda gruszka (marka) może tego dokonać! Nawet obecnie, w czasach, gdy klienci zaczynają ostrożniej i w sposób bardziej przemyślany dokonywać zakupów, co szczególnie dotyczy wydatków z segmentu „przyjemności”. Dlatego właśnie teraz jeszcze ważniejsza staje się strategia marki i jej komunikacji oraz przemyślana obecność w digitalu – to absolutne podstawy do budowania zysków! Zwróćmy uwagę, jak bardzo obecnie ważne są takie aspekty jak nieszablonowość wizerunku, oryginalny pomysł na produkt, usługę czy rozwiązanie – marki stają przed ciągłym wyzwaniem zdobywania uwagi, zauważenia, zapamiętania, a najlepszą drogą do tego jest oryginalność wizerunku i komunikacji. 

Trzeba zatem skupić się na tym, co wyróżnia twoją markę – na elementach i wartościach, które są charakterystyczne (tylko) dla twojego brandu oraz unikalnym story, które zdobędzie serca konsumentów. Kolejny krok to dobór odpowiednich narzędzi obecności w digitalu i dobry plan egzekucji marketingowej. W tym zakresie możliwości jest tak dużo, że nawet na dojrzałym rynku można stworzyć coś absolutnie spektakularnego (patrz: Kampania Lody Koral Ekipa, którą mieliśmy przyjemność współtworzyć). Spójna, oryginalna i wyróżniająca się komunikacja, realizowana zgodnie z przyjętym planem, który to uwzględnia konkretne cele biznesowe i marketingowe, z pewnością zapewni sukces, czyli wzrost biznesu i wzrost siły marki.

W 2023 roku to właśnie silne marki wygrają – pod warunkiem, że będą gotowe na być może niełatwe wyzwania i nieprzewidywalność związaną choćby z niepewną sytuacją społeczno-ekonomiczną. Jeśli jednak marzą o wzroście, muszą skupić się na walce o silny brand – zacząć od zaprojektowania, a następnie przejść do budowania założonego pozycjonowania, czyli wizualizowania związanego z nią niematerialnego świata w umysłach i wyobraźni klientów. Bez tych działań nigdy nie powstanie silny brand, a każda kampania PPC przyniesie tylko chwilowe efekty…

Inspiracje na 2023 – jak ugryźć gruszkę?

By zainspirować cię do zaprojektowania marki oraz wesprzeć w budowaniu jej komunikacji, przygotowaliśmy plan na 2023 rok z kalendarzem świąt i specjalnych okazji oraz wskazówki i protipy do planowania i wdrażania działań marketingowych w twojej firmie. W swoim planie marketingowym nie musisz uwzględniać wszystkich okazji – wybierz te, które będą odpowiednie dla twojej marki oraz grupy docelowej.

Doskonale zdajemy sobie sprawę, że w nieprzewidywalnym świecie trudno jest planować aktywności marketingowe z rocznym wyprzedzeniem, a działania marek powinny być relewantne, czyli odpowiadające na potrzeby konsumentów i adekwatne do realiów „nowej rzeczywistości”. Dlatego nasz plan potraktuj jako pewne ramy i inspiracje do próbowania nowych rzeczy. Poza realizowaniem konkretnych działań ujętych w formie planów czy schematów, marketing jest przecież eksperymentowaniem, a jego najbardziej ekscytującą stroną jest ciągłe myślenie o tym co robić, by być „out of the box” – stworzyć coś ponad sztampowe działania. Bo to właśnie takie aktywności wyróżniają nas z tłumu. I tego właśnie życzymy twojej marce – by była na tyle silna i gotowa, by wyróżnić się z tłumu.  Niech to będzie owocny rok!