Przekierowanie 302
Przekierowanie 302 to kod informujący o tymczasowym przeniesieniu strony internetowej na inny adres URL. Kiedyś związany był z komunikatem Moved Temporarily (w tłumaczeniu: „tymczasowo przeniesiony”), a obecnie zastąpił go komunikat Found (pl. „znaleziony”). Ma na celu poinformowanie robotów indeksujących, że stary adres nie będzie usunięty, a jego zawartość można chwilowo znaleźć w innym miejscu. Co za tym idzie, będą one raz na jakiś czas będą skanować witrynę i sprawdzać, czy jest już dostępna. W odróżnieniu od redirect 301, przekierowanie 302 nie przenosi wartości SEO na nowy adres ULR – stary adres nadal może być znaleziony na jego dotychczasowej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Przekierowanie tymczasowe warto zastosować w przypadku m.in. przebudowy danej podstrony, modernizacji designu witryny lub chwilowego braku produktu w sklepie internetowym. Innym przykładem jest posiadanie w sklepie internetowym artykułów sezonowych – zakładając, że platforma posiada w ofercie buty, latem prowadzi sprzedaż sandałów, ale zimą oferuje konsumentom zakup obuwia zimowego. Gdy zakończy się dany sezon, można zaimplementować redirect 302 w celu automatycznego przeniesienia potencjalnych klientów do podstrony z ofertą dopasowaną do innego sezonu.
Należy mieć na uwadze, że w przypadku posiadania na stronie kodu 302 przez zbyt długi czas, algorytm wyszukiwarki może uznać to za błąd i potraktować przekierowanie jak kod 301, przez co stary adres URL utraci dotychczas wypracowaną wartość SEO.
Istnieje kilka sposób na zamieszczanie w witrynie przekierowania 302. Można m.in. wprowadzić zmiany w pliku konfiguracyjnym .htacces lub, w przypadku stron opartych na systemie WordPress, użyć odpowiednich pluginów. Trzeba pamiętać, aby wyłączyć redirect 302, gdy tylko przestanie być potrzebny.