Dropshipping
Dropshipping to jeden ze sposobów prowadzenia sprzedaży online, który polega na tym, że sprzedajemy produkt, którego jeszcze fizycznie nie posiadamy. Odsprzedajemy zatem de facto wyrób, który dopiero zamówiliśmy lub zamówimy, celem natychmiastowego przekazania do odbiorcy ostatecznego.
Dropshipping stał się szczególnie popularny w momencie rozpoczęcia działania na globalną skalę takich platform sprzedażowych jak AliExpress, które pozwalają kupić w atrakcyjnych cenach bardzo mnogi asortyment od producentów z całego świata. W związku z tym opłacalne stało się handlowanie produktami, których dostawa zajmuje dłuższy czas, a zatem najczęściej są odsprzedawane jeszcze zanim trafią do pośrednika.
Dropshipping ma wiele zalet dla prowadzącego biznes w oparciu o ten model, a najważniejszą są niskie koszty własne, ponieważ sprzedawanego asortymentu praktycznie nie trzeba magazynować – zazwyczaj przesyłkę przepakowuje się i od razu nadaje do kupującego, który jest ostatnim ogniwem transakcji (sprawia to też, że znika wiele barier dotyczących szerokości asortymentu). Pewną niedogodnością dla tego ostatniego jest fakt, że zamówione produkty przychodzą ze znacznym opóźnieniem względem tradycyjnych zakupów online, wynoszącym nawet kilka tygodni.
Zatem rolą sklepu internetowego w przypadku dropshippingu jest de facto zbieranie zamówień i przekazywanie ich dalej, działając na zasadzie klasycznego pośrednika handlowego. To model atrakcyjny szczególnie dla sklepów małych oraz osób rozpoczynających swoją działalność handlową. Należy jednak pamiętać, że opóźniona dostawa już jest znaczącym czynnikiem zmniejszającym konkurencyjność, dlatego dropshipping powinien opierać się o wybór rzetelnego dostawcy, który nie będzie generował dodatkowych problemów w obszarze dostaw.