Marketing w sklepie opartym o modelu dropshipping

| Kamil Stochel | E-commerce

Rynek e-commerce przeżywa obecnie ogromny rozkwit. Z roku na rok pojawia się coraz więcej sklepów internetowych. Coraz więcej rozwija się również firm opartych o model dropshipping. Niestety, taki biznes wymaga odpowiedniego podejścia do marketingu i promocji sklepu. Jak dobrze wypromować sklep oparty o model dropshipping?

Co to jest dropshipping i do kogo jest skierowany?

Dropshipping jest to model sprzedaży online, polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru do klienta ze sklepu internetowego na hurtownię. Model ten cieszy się coraz większą popularnością, ponieważ eliminuje potrzebę prowadzenia magazynu i znacznie upraszcza cały proces logistyki. Właściciel e-sklepu nie musi przejmować się realizacją zamówień i osiąga zysk dzięki marży, zlecając resztę obowiązków na podwykonawcę. Cały proces logistyczny, od przygotowania po wysyłkę towaru bezpośrednio do klienta jest na głowie hurtowni.

Choć takie rozwiązanie z pewnością ma mnóstwo plusów, a brak konieczności wynajmowania magazynu i zajmowania się zlecaniem wysyłek jest dla wielu przedsiębiorców kuszący, tego typu rozwiązanie potrzebuje odpowiedniego wsparcia ze strony marketingu oraz wymaga trzymania ręki na pulsie. Model dropshipping jest jednak bardzo korzystny, zwłaszcza dla osób, które nie posiadają większego kapitału na rozpoczęcie nowej działalności.

W tym modelu bardzo istotny jest wybór odpowiednich, sprawdzonych dostawców. Hurtownia, z którą podejmie się współpracę musi być nieskazitelna, ponieważ jakikolwiek błąd z jej strony rzutuje na opinię sklepu internetowego. Jeśli jednak współpraca z dostawcą układa się znakomicie, właściciel sklepu może skupić całą swoją uwagę na promocji i marketingu.

Integracja z hurtownią – jak uniknąć duplicate content?

Jednym z podstawowych aspektów, na które powinno się zwrócić szczególną uwagę otwierając sklep internetowy w modelu dropshipping jest dbanie o aktualizację oferty w czasie rzeczywistym. Sprawna integracja sklepu z hurtownią pozwala uniknąć pomyłek i problemów, w przypadku braku produktów na stanie. Podejmując współpracę, otrzymuje się od hurtowni plik .xml z bazą produktów, które są na stanie. Plik aktualizowany jest automatycznie, dzięki czemu po odpowiedniej konfiguracji informacje na stronie sklepu zgadzają się z tym, co faktycznie znajduje się na stanie magazynów hurtowni.

Sprawna integracja z hurtownią to jednak coś więcej. Wiele zależy od samej hurtowni oraz od oprogramowania, na którym znajduje się sklep internetowy. Ważne jest, by sprawdzić, jakie są techniczne możliwości integracji, stawiając na jak najbardziej bezproblemową i jak najczęstszą aktualizację oferty.

Minusem takiej automatyzacji jest pobieranie nazw, plików zdjęciowych oraz opisów produktów bezpośrednio od hurtowni, które współpracują z różnymi klientami. Wówczas na stronie sklepu pojawiają się opisy identyczne, jak w kilku innych miejscach w sieci. W ten sposób powstaje duplicate content, który ma negatywny wpływ na pozycjonowanie sklepu. Jak tego uniknąć?

W tym wypadku działania w ramach optymalizacji sklepu internetowego nie różnią się zbytnio od tradycyjnego modeli e-commerce. W miarę możliwości bardzo ważne jest tworzenie oryginalnych, unikalnych opisów produktów. Niestety – nie zawsze jest taka możliwość. Czasem z powodu możliwości technicznych lub zwyczajnie – z powodu nadmiaru produktów i częstej rotacji nie ma możliwości przygotowania autorskich opisów, lub ich przygotowanie mija się z celem.

SEO w dropshipping

Utrudnienia związane z integracją nie oznaczają, że SEO można całkowicie odstawić na bok. Wręcz przeciwnie – właściciele sklepów opartych o model dropshipping powinni tym bardziej zadbać o to, by jak najlepiej zoptymalizować stronę. Dobrym pomysłem może być dodanie recenzji, dodatkowych opisów czy opinii klientów, a także wbudowanie blogu w panelu sklepu.

Ważne jest także zadbanie o jak najczęstszą aktualizację produktów na stronie sklepu. Dobrze, jeśli współpraca z hurtownią pomaga utrzymać mniej więcej stały poziom stanów magazynowych. Dzięki temu produkty nie będą nagle znikać ze strony sklepu, co negatywnie wpływa na pozycjonowanie.

Dropshipping w Google Ads

Jednym z najbardziej skutecznych sposobów reklamy sklepu internetowego są oczywiście kampanie Google Ads. Począwszy od reklam produktowych, poprzez kampanie display aż po tradycyjne kampanie w wynikach wyszukiwania czy nawet reklamy wideo. Dywersyfikując sposoby dotarcia do użytkownika można uzyskać bardzo dobre efekty sprzedażowe. Dobrym pomysłem jest także wykorzystanie kampanii remarketingowych, skierowanych do konkretnych osób, które były zainteresowane ofertą sklepu, ale z jakiegoś powodu zrezygnowały. W ten sposób można zniwelować ryzyko porzuconych koszyków i skłonić klientów do dokończenia transakcji.

Social media w modelu dropshipping

Fizyczny brak produktów w swoim sklepie nie musi oznaczać braku zaangażowania w mediach społecznościowych. Im więcej kanałów dotarcia do potencjalnego klienta, tym większy sukces sprzedażowy. Posiadając dobrej jakości zdjęcia reklamowe produktów od dostawcy można przeprowadzić ciekawą kampanię na Instagramie oraz Facebooku.

Inną opcją jest także udostępnianie testów oraz recenzji, a także współpraca z influencerami. Warto zainwestować również w tworzenie content wideo, który pokazałby niektóre produkty z bardziej praktycznej strony. Dobrze zaplanowana i stargetowana kampania w social mediach mogą przyciągnąć mnóstwo klientów. Co więcej, dzięki odpowiednio dobranej komunikacji w mediach społecznościowych oraz stałym wsparciu obsługi klienta poprzez kanały takie jak Facebook czy Instagram, buduje się zaufanie użytkowników do sklepu, co procentuje zwiększeniem ilości zamówień.

Marketing we współpracy z hurtownią

Choć mogłoby się wydawać, że w takim modelu sprzedaży, marketing opiera się wyłącznie na kanałach internetowych, warto pamiętać także o bardziej tradycyjnych formach promocji. Tu pomocna może być współpraca z dobrą hurtownią, która będzie chętnie realizować działania marketingowe dla sklepu.

Oznacza to miedzy innymi przygotowanie paczek do wysyłki zgodnie z identyfikacją wizualną konkretnego e-commerce, a także dołączanie do przesyłki materiałów reklamowych, takich jak ulotki czy katalogi.

Innym aspektem marketingowej współpracy z hurtownią jest wsparcie w postaci recenzji produktów, testów użytkowników czy pomoc w prowadzeniu kanałów w mediach społecznościowych. Jeśli współpraca z dostawcą układa się dobrze, a hurtownia jest w stanie dostarczyć właścicielowi dobrej jakości, różnorodnych materiałów, ma on większe szanse na szerokie działania promocyjne.

E-mail marketing

Doskonałą strategią na utrzymanie lojalności wśród klientów jest zebranie kontaktów i prowadzenie działań marketingowych poprzez newslettery i mailingi. Pozyskać dane można w ramach akcji promocyjnej czy poprzez oferowanie rabatu na zakupy po zapisaniu się do newslettera. W ten sposób tworzy się spora baza zainteresowanych użytkowników, do których można docierać z nowościami, akcjami promocyjnymi czy zwyczajnie z ciekawym contentem. Brak fizycznego dostępu do produktów nie musi być w tym wypadku żadną przeszkodą.

Zarabianie na marży – marketing cenowy

Sam fakt przerzucenia ciężaru logistyki, organizacji wysyłki czy kontroli stanów magazynowych na dostawcę sprawia, że właściciel e-commerce może niemal w stu procentach poświęcić swój czas, energię, a także finanse na działania marketingowe. To oznacza zarówno sporą oszczędność czasu, jak i kapitału – brak konieczności magazynowania produktów, dbania o dostępność towarów czy obsługi zamówień generuje niemałe oszczędności. To daje spore pole do popisu, jeśli chodzi o politykę cenową oraz oferowane promocje.

Niestety, nie zawsze jest tak kolorowo. Co prawda w większości przypadków sklep internetowy samodzielnie, bez ingerencji hurtowni ustala ceny, narzucając odpowiednią marżę na produkty, jednak zdarzają się przypadki, gdy hurtownie wpływają na wysokość cen w sklepie, zastrzegając sobie prawo do narzucenia określonej marży. Niektórzy dostawcy wymagają również informacji na temat każdej akcji promocyjnej organizowanej w sklepie. Tego typu polityka cenowa możne znacznie utrudnić prowadzenie skutecznych działań marketingowych, dlatego zanim podpisze się umowę z hurtownią, warto zastanowić się, na jakie ograniczenia można sobie pozwolić w prowadzeniu sklepu.