Wróć

LCP

LCP (Largest Contentful Paint) o jeden z trzech podstawowych wskaźników internetowych Core Web Vitals, któryt odpowiada za wyrenderowanie największego elementu na stronie. Jest on liczony od momentu rozpoczęcia ładowania witryny do wyświetlenia użytkownikowi największego elementu  w widocznym obszarze strony.

Jaki jest optymalny wynik LCP?

Według oficjalnych danych, które potwierdza sam Google, dobry wynik LCP to taki, który nie przekracza 2,5 sekund. Jeżeli natomiast czas ten wynosi powyżej 4 sekund to należy podjąć odpowiednie działania optymalizacyjne.

wskaźnik LCP

Źródło: web.dev

Należy mieć jednak na uwadze, że punktem odniesienia jeżeli chodzi o to ile powinien wynosić wskaźnik LCP nie jest bezwzględna wartość 2,5 sekund, a nasze otoczenie konkurencyjne. Choć Google ustala 2,5 sekundy jako ogólną granicę „dobrego” wyniku LCP, kluczowe jest porównanie się z bezpośrednimi stronami konkurencji w SERP’ach.

Przykładowo, jeśli średni LCP stron znajdujących się w TOP3 wynosi poniżej 1,5 sekundy to osiągnięcie wyniku 2,3 sekundy (mimo że ten czas jest uznawany jako dobry) może oznaczać relatywnie słabszą pozycję konkurencyjną.

Jak optymalizować wskaźnik LCP?

Istnieje kilka sposobów, dzięki którym można poprawić wynik LCP. Do przykładowych sposobów należą:

  • Renderowanie największego elementu poza viewportem,
  • Korzystanie z CDN, który poprawia czas ładowania zasobów,
  • Optymalizacja i kompresja obrazów,
  • Zmiana kolejności ładowania zasobów,
  •  Załadowanie wstępnych kluczowych żądań dzięki opcji, rel= „preload”,
  • Stosowanie “lazy-loading”.

Szczegółowy przewodnik po optymalizacji wskaźnika LCP znajdziesz tutaj.

Należy pamiętać, że intensywna optymalizacja wskaźnika LCP, podobnie jak innych wskaźników Core Web Vitals, powinna być priorytetem głównie dla stron, które znajdują się już wysoko na pozycjach w wynikach wyszukiwania, ponieważ właśnie tam detale takie jak szybkość ładowania strony zaczynają mieć większe znaczenie.