PPC
PPC, czyli skrót od Pay Per Click, to w dosłownym tłumaczeniu rodzaj reklamy internetowej, którego model rozliczenia polega na opłacie za każde kliknięcie w link (w przeciwieństwie do reklam, w których płaci się na przykład za każde wyświetlenie komunikatu). W praktyce określa to reklamy wyświetlane przed i po wynikach wyszukiwania w Google. Każde kliknięcie w nie, wiążące się z przeniesieniem na stronę internetową reklamodawcy, oznacza poniesienie przez niego opłaty. Reklamy tego typu wyświetlają się na konkretne frazy kluczowe, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę. Z tego powodu reklamy rozliczane w modelu PPC (inaczej nazywanym CPC – Cost Per Click) uważa się za bardzo dobrze dopasowane względem tego, czego poszukuje użytkownik, któremu są wyświetlane.
W środowisku marketingu internetowego ten model rozliczania stał się tak popularny, że w potocznym języku mianem PPC określa się całość działań związanych z reklamami płatnymi w Sieci. Dlatego kiedy w agencjach digitalowych funkcjonuje tzw. dział PPC, możemy założyć, że znajdują się w nim specjaliści od wszelkiego rodzaju internetowych reklam płatnych – zarówno tych związanych z Google Ads, Facebook Ads, kampaniami wideo czy graficznymi reklamami banerowymi.