Paginacja
Paginacja to proces stronicowania, czyli dzielenia długiego dokumentu lub tekstu na mniejsze części zwane stronami. Jest to działanie, które ma na celu ułatwienie czytania i nawigacji w tekście, szczególnie gdy mamy do czynienia z długimi dokumentami.
Paginacja to również proces, który zachodzi w serwisach internetowych i polega na podziale treści zamieszczonych w obrębie witryny na poszczególne strony serwisu. Takie działanie zazwyczaj jest stosowane w przypadku:
- sklepów internetowych,
- rozbudowanych blogów,
- galerii zdjęć,
- forów dyskusyjnych,
- serwisów informacyjnych.
Dzięki zastosowaniu paginacji użytkownik ma możliwość intuicyjnego poruszania się w obrębie witryny. Dodatkowym ułatwieniem będzie wprowadzenie nawigacji oraz przycisków służących do poruszania się między poszczególnymi stronami. Znaczącą zaletą wprowadzenia paginacji w serwisie internetowym jest zapobieganie problemom technicznym takim jak spowolnione działanie strony. Jest to szczególnie istotne, gdyż dostępność strony internetowej wpływa na doświadczenie użytkowników, a w szerszej perspektywie – na potencjalną konwersję.
Przeładowana strona internetowa, która działa zbyt wolno może zniechęcić potencjalnych odwiedzających, a w przypadku sklepów internetowych być przyczyną porzuconych koszyków. Szybkość wczytywania się witryny jest także jednym z parametrów rankingowych, które są oceniane przez algorytm Google.
Podczas wdrażania paginacji w witrynie internetowej należy pamiętać, że Robot Google ma określoną liczbę stron, które może poprawnie indeksować. Co więcej, każda z wyodrębnionych stron powinna być oryginalna pod względem zawartości, by nie zostać zakodowana jako duplikacja. Pomocne mogą okazać się linki kanoniczne (rel=canonical), które umożliwią wskazanie robotom indeksującym głównego adresu URL.