Wróć

CLS

CLS (Cumulative Layout Shift) to jeden z trzech podstawowych wskaźników internetowych Core Web Vitals, który ocenia stabilność wizualną strony internetowej. Informuje on, w jakim stopniu elementy strony przesuwają się w sposób niespodziewany podczas jej ładowania.

Jaki jest optymalny wynik CLS?

Wynik, który Google podaje za dobry w przypadku CLS to poniżej 0.1. Jest to wartość uznawana za dobrą w ramach metryk Core Web Vitals, zapewniającą stabilność wizualną strony i brak nieoczekiwanych przesunięć układu.

wskaźnik CLS

Źródło: web.dev

Jak optymalizować wskaźnik CLS?

Istnieje kilka sposobów, dzięki którym można poprawić wynik CLS. Do przykładowych sposobów należą:

  • Rezerwowanie przestrzeni dla obrazów i wideo, dzięki definiowaniu atrybutów: width oraz height,
  • Optymalizacja ładowania czionek, dzięki tagowi rel=”preconnect”,
  • Wybranie odpowiednich fontów awaryjnych.

Szczegółowy przewodnik po optymalizacji wskaźnika CLS znajdziesz tutaj.

Warto dbać o jak najniższy wynik CLS, ponieważ brak stabilności wizualnej przekłada się na większe ryzyko przypadkowych kliknięć, co może później zaburzać nasze dane, które wykorzystujemy w analityce.

Dodatkowo strony, na których elementy zmieniają swoje położenie w chaotyczny sposób będą dla użytkownika mało użyteczne co może finalnie przełożyć się na zwiększony współczynnik odrzuceń, który jako czynnik behawioralny ma coraz większe znaczenie.