CLS
CLS (Cumulative Layout Shift) to jeden z trzech podstawowych wskaźników internetowych Core Web Vitals, który ocenia stabilność wizualną strony internetowej. Informuje on, w jakim stopniu elementy strony przesuwają się w sposób niespodziewany podczas jej ładowania.
Jaki jest optymalny wynik CLS?
Wynik, który Google podaje za dobry w przypadku CLS to poniżej 0.1. Jest to wartość uznawana za dobrą w ramach metryk Core Web Vitals, zapewniającą stabilność wizualną strony i brak nieoczekiwanych przesunięć układu.
Źródło: web.dev
Jak optymalizować wskaźnik CLS?
Istnieje kilka sposobów, dzięki którym można poprawić wynik CLS. Do przykładowych sposobów należą:
- Rezerwowanie przestrzeni dla obrazów i wideo, dzięki definiowaniu atrybutów: width oraz height,
- Optymalizacja ładowania czionek, dzięki tagowi rel=”preconnect”,
- Wybranie odpowiednich fontów awaryjnych.
Szczegółowy przewodnik po optymalizacji wskaźnika CLS znajdziesz tutaj.
Warto dbać o jak najniższy wynik CLS, ponieważ brak stabilności wizualnej przekłada się na większe ryzyko przypadkowych kliknięć, co może później zaburzać nasze dane, które wykorzystujemy w analityce.
Dodatkowo strony, na których elementy zmieniają swoje położenie w chaotyczny sposób będą dla użytkownika mało użyteczne co może finalnie przełożyć się na zwiększony współczynnik odrzuceń, który jako czynnik behawioralny ma coraz większe znaczenie.