YMYL
Pojęcie YMYL, z angielskiego “Your Money or Your Life” jest przypisane branżom, które przez swój rodzaj działalności na swoich stronach internetowych przedstawiają treści wrażliwe i bardzo ważne jeżeli chodzi o życie ludzkie i decyzje związane z nim. Google przykłada szczególną wagę do oceny jakości tych stron, stosując do nich bardziej rygorystyczne standardy weryfikacji zgodnie z wytycznymi E-E-A-T.
Strony YMYL obejmują następujące kategorie:
- Strony związane ze zdrowiem i bezpieczeństwem – witryny medyczne, informacje o lekach, porady zdrowotne,
- Strony finansowe – bankowość, inwestycje, porady finansowe, informacje o podatkach,
- Strony prawnicze – porady prawne, informacje o przepisach i regulacjach,
- Strony związane z ważnymi decyzjami życiowymi – edukacja, kariera, adopcja, ubezpieczenia.
Google cały czas stara się polepszyć wrażenia użytkowników i sprawiać, aby dostawali to czego szukają. Jednym ze sposobów, dzięki któremu ulepszana jest jakość wyników wyszukiwania to pomoc od zewnętrznych konsultantów zatrudnianych przez Google, którzy sprawdzają jakość stron, czy są bezpieczne i użyteczne.
Strony typu YMYL są szczególnie poddawane sprawdzaniu, dzięki czemu w dokumentacji dla testerów jest cały rozdział poświęcony tego rodzaju stronom. Testerzy sprawdzają między innymi takie elementy na takie stronie jak główna i dodatkową treść, zgodność z prawem lub czy treści przedstawione na stronach są zgodne z nauką i kto jest ich autorem.
Pełna lista wytycznych, które są brane pod uwagę jeżeli chodzi o ocenę jakości strony i z których korzystają wcześniej wspomniani konsultanci znajdują się w oficjalnym dokumencie Google – General Guidelines Overview.
Wpływ aktualizacji Medic Update na strony YMYL
Znaczenie stron YMYL zostało szczególnie podkreślone w 2018 roku, kiedy Google wprowadził aktualizację Medic Update. Ta zmiana w algorytmie wyszukiwarki jeszcze bardziej zaostrzyła kryteria oceny witryn z kategorii YMYL, kładąc nacisk na potwierdzone doświadczenie i ekspercką wiedzę autorów. W rezultacie, strony prezentujące porady zdrowotne czy finansowe bez odpowiedniego poparcia merytorycznego znacząco straciły na widoczności w wynikach wyszukiwania. Google w ten sposób jasno zakomunikował, że w przypadku treści mogących wpływać na życie i zdrowie użytkowników, nie ma miejsca na kompromisy w kwestii jakości i wiarygodności.
Dokładna analiza oraz bardziej rygorystyczne zasady wobec stron typu YMYL ma na celu zapobiegać potencjalnym wydarzeniom, które mogłyby nastąpić, gdyby informacje na stronie okazałyby się szkodliwe lub nieprawdziwe. W grę w końcu wchodzi nasz dobrobyt, a nawet życie. Nic więc dziwnego, że takie strony muszą być bardziej kontrolowane, a tworzone na nich treści najwyższej jakości.