Błąd 404
Błąd 404 to kod błędu wyświetlany w sytuacji, gdy użytkownik próbuje uruchomić nieistniejącą stronę internetową. Informuje o braku zasobów, które chce się wyświetlić. Najczęściej pojawia się pod postacią komunikatów o treści typu „nie znaleziono strony” lub „strona niedostępna”.
Komunikat o błędzie pojawia się głównie wtedy, gdy wywoływana, zaindeksowana już przez crawlery podstrona została usunięta, np. w procesie przebudowy domeny lub zniknięcia danego produktu z oferty sklepu internetowego. Innymi przyczynami mogą być m.in. tymczasowe wyłączenie witryny lub błąd popełniony przez użytkownika podczas ręcznego wpisywania adresu URL.
Error 404 sam w sobie nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony, natomiast wpływa na nie pośrednio. Powoduje negatywny odbiór strony przez użytkownika, doprowadzając do opuszczenia przez niego witryny. Skutkuje to zwiększeniem współczynnika odrzuceń (ang. bounce rate), czyli wartości procentowej informującej o tym, jaki odsetek odwiedzających domenę opuszcza ją po wyświetleniu pojedynczej strony. Ponadto roboty indeksujące, które powracają na podstrony dotknięte błędem 404, mogą uznać, że witryna jest nieprzydatna i ma niską jakość dla użytkownika, a co za tym idzie obniżyć jej pozycję w rankingu wyszukiwarki.
Istnieją sposoby na zweryfikowanie, czy na stronie internetowej znajdują się błędy o kodzie HTTP 404, takie jak np. skorzystanie z narzędzia Google Search Console. W przypadku ich namierzenia warto zastosować przekierowanie 301, które sprawi, że użytkownik przejdzie automatycznie na inną stronę, jednocześnie nie wyświetlając niedostępnej strony. Zaleca się przeniesienie internauty do podstron podobnych lub znajdujących się wyżej w hierarchii adresu URL. W przypadku braku możliwości zastosowania przekierowania, warto zadbać o estetyczną podstronę wyświetlającą błąd 404 tak, aby nie wpływała negatywnie na wrażenia doświadczane przez odbiorcę (tzw. User Experience), tym samym zniechęcając go do dalszego przeglądania domeny. W tym celu należy zaprojektować odpowiednią szatę graficzną oraz tekst wyjaśniający użytkownikowi, dlaczego strona jest niedostępna.
Dodatkowym atutem jest zamieszczenie na podstronie wyszukiwarki, dzięki której odbiorca będzie mógł łatwo przejść do innego miejsca w danej witrynie, co wpłynie pozytywnie na bounce rate.