Canonical
Canonical inaczej link kanoniczny lub canonical URL tag to bardzo istotny element identyfikacji treści na stronie internetowej. Przybiera postać tagu, który umieszczany jest w nagłówku strony HTML, a jego funkcją jest informowanie robotów skanujących o tym, że dana strona jest główną, oryginalną wersją w stosunku do ewentualnych treści duplikowanych.
Formuła rel=”canonical” identyfikuje zatem wersję kanoniczną witryny spośród wszystkich duplikatów tej samej strony. Jeśli my nie umieścimy canonical w kodzie HTML, Google samodzielnie spróbuje zidentyfikować stronę oryginalną, co może prowadzić do pomyłek.
Jest to tym bardziej prawdopodobne, że dla botów Google strony wcale nie muszą być w 100% identyczne, aby zostały potraktowane jako zduplikowane. Niektóre drobne zmiany (na przykład niewielkie różnice w podkategoriach produktowych) wcale nie spowodują, że dany content zostanie uznany za oryginalny. Ma to negatywne skutki w postaci niskiego rankowania treści podejrzanych o kopiowanie – również w przypadku duplikacji wewnętrznej, z której właściciele stron internetowych, zwłaszcza rozbudowanych, z wieloma kategoriami, mogą sobie nie zdawać sprawy. Wówczas zastosowanie linku kanonicznego jest sposobem na ominięcie negatywnych skutków.