Google to amerykańskie przedsiębiorstwo technologiczne, które na świecie zasłynęło ze swoich sztandarowych produktów, takich jak przeglądarka internetowa Google Chrome, poczta Gmail, mapy Google, czy wyszukiwarka Google. Od 2006 roku w rękach Google znajduje się także najpopularniejszy serwis do publikowania wideo – YouTube. Wokół tych produktów marka zbudowała cały system narzędzi i aplikacji służących do łatwiejszego poruszania się z Internecie, zarządzania danymi czy emitowania reklam w Sieci. Google jest także obecnie zaangażowany w rozwój mobilnego systemu operacyjnego Android, w który wyposażona jest większość smartfonów dostępnych na rynku.
Google, jako gigant technologiczny, stale poszerza zakres oferowanych narzędzi i aplikacji. Szacuje się, że – w zależności od kraju – z jego przeglądarki korzysta od ponad 80 (USA) do niemal 100% (Polska) użytkowników Sieci. Natomiast globalny udział w rynku w tym zakresie wynosi około 90%.
Narzędzia Google są szczególnie cenne dla specjalistów ds. SEO, SEM, UX i PPC. Biorąc pod uwagę, jak wielu użytkowników Internetu pozostawia informacje o sobie w szeroko pojętym środowisku Google, prawdziwym must have dla analityków i reklamodawców są takie narzędzia jak: Google Ads, Google Analytics, Google Search Console, Google Trends, Alerty Google, czy narzędzia Google dla webmasterów.