Wróć

Exact Match Domain

Exact Match Domain (EMD) to domena, która w swojej nazwie zawiera główne słowo kluczowe, na które dana strona chce się pozycjonować. Przykładowo, jeśli strona zajmuje się sprzedażą kubków to nazwa takiej domeny mogłaby brzmieć: “sklepzkubkami.pl”.

Czy domena EMD może mieć wpływ na SEO?

Dawniej posiadanie słowa kluczowego w nazwie domeny było jednym z łatwiejszych sposobów, aby poprawić pozycję stron w wynikach wyszukiwania. 

Jednak nie trwało to wiecznie. Google wraz z rozwojem swoich algorytmów wyszukiwania wprowadził w 2012 r. aktualizację o nazwie EMD Update, która spowodowała, że niskiej jakości strony internetowe, których taktyka opierała się na umieszczaniu słów kluczowych w nazwie domeny, spadały z wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na rzecz stron oferujących wartościowe treści i lepiej spełniających potrzeby użytkowników.

Czy warto stosować EMD?

Należy podkreślić, że strony dotknięte aktualizacją z 2012 roku nie zostały ukarane za samo stosowanie EMD, lecz za strategię SEO opartą wyłącznie na umieszczeniu głównego słowa kluczowego w nazwie domeny, przy jednoczesnym zaniedbaniu kluczowych aspektów jak jakość treści czy profil linków zewnętrznych.

Tak naprawdę stosowanie Exact Match Domain (przy jednoczesnym dbaniu o wszystkie filary SEO)  nie musi być złym rozwiązaniem. Chociaż słowa kluczowe w nazwie domeny nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym, mogą przynieść korzyści w sposób pośredni. W jaki sposób?

Takie domeny mogą uzyskiwać lepsze pozycje dzięki tzw. linkom brandowym. Jest to szczególnie istotne przy pozyskiwaniu naturalnych linków zwrotnych, tworzonych bez naszej ingerencji. Takie spontanicznie powstające linki zazwyczaj zawierają nazwę marki (brand) w treści linka. Jeśli więc nazwa Twojej marki zawiera frazę kluczową, automatycznie otrzymujesz wartościowy link z odpowiednim anchor textem.

Warto jednak pamiętać, że gdy zdecydujemy się posiadać słowo kluczowe w nazwie domeny to możemy napotkać trudności w budowaniu rozpoznawalnej marki, ponieważ generyczne nazwy są trudniejsze do wyróżnienia się na tle konkurencji i zbudowania unikalnej tożsamości biznesowej.