Linkowanie wewnętrzne – czym jest, jakie przynosi korzyści i jaką strategię obrać?

| Patryk Kipiela | SEO/SXO

Linkowanie wewnętrzne to fundament spajający każdą stronę internetową i jednocześnie jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania. Linkowanie wewnętrzne to podstawowa forma nawigacji w witrynie internetowej zarówno dla użytkowników jak i robotów Google. Czym dokładnie jest linkowanie wewnętrzne, gdzie możemy umieszczać linki i dlaczego jest ono tak ważne dla naszej strony, jak i dla naszych działań SEO? Na te pytania i wiele innych odpowiadamy w artykule.

Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne to proces tworzenia hiperłączy między różnymi stronami tej samej witryny internetowej. Ma to ogromne znaczenie zarówno dla użytkowników, jak i dla pozycjonowania strony w wyszukiwarkach. Umożliwia ono łatwiejszą nawigację po witrynie, pomagając użytkownikom w szybszym odnajdywaniu poszukiwanych informacji oraz zwiększając ich zaangażowanie. Dla wyszukiwarek dobrze zaplanowane linkowanie wewnętrzne pomaga lepiej zrozumieć strukturę i hierarchię strony, co może przyczynić się do lepszego indeksowania i wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Jest to kluczowy element optymalizacji stron internetowych, zarówno pod kątem doświadczeń użytkowników, jak i efektywności działań SEO.

Linkowanie – najważniejsze pojęcia

Linkowanie wewnętrzne to niezwykle szerokie pojęcie, które bezpośrednio powiązane jest z samym pojęciem linków oraz linkowaniem zewnętrznym. Aby, w pełni zrozumieć wszystkie zagadnienia z dalszej części artykułu, poniżej wyjaśniamy kilka najważniejszych pojęć:

  • Link (hiperłącze) – odnośnik, za pomocą którego użytkownik po kliknięciu, jest w stanie przenieść się na konkretną podstronę.
  • Anchor – każdy link może, lecz nie musi posiadać swój anchor text. Jest to fragment tekstu, który opisuje dany link. Anchor jest niezwykle ważny w kontekście SEO, pomaga nam w pozycjonowaniu podstron na określone słowa kluczowe.
  • Linki „follow” i „nofollow – każdy link przekazuje część mocy strony linkującej do strony linkowanej. To jaką moc przekaże, zależy od szeregu czynników. Jednym z nich jest to, czy jest to link follow (przekazuje znaczną część mocy linku), czy link nofollow (nie przekazuje lub przekazuje mimalną moc linku).
  • Linkowanie zewnętrzne – pozyskiwania linków z serwisów zewnętrznych, w celu zwiększenia autorytetu naszej domeny.
  •  Linkbuilding – jest to strategia pozyskiwania linków zewnętrznych do naszej domeny.

Rodzaje linków wewnętrznych

Linki wewnętrzne możemy podzielić według miejsca i funkcji, jaką spełniają. Niektóre rodzaje linków będą miały szczególne znacznie pod kątem UX, a inne są niezwykle ważne dla naszego pozycjonowania. Poniżej przestawiamy kilka najważniejszych miejsc, w których pojawiają się linki wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne w menu głównym

Menu główne, czyli kluczowy element każdego serwisu jest podstawową formą nawigacji w witrynie. Pozwala na dostęp do najważniejszych podstron w serwisie, a wszystko to za pomocą linków. Linki wewnętrzne w menu głównym oprócz prowadzenia zarówno użytkowników jak i robotów Google do najważniejszych podstron naszego serwisu, robią to za pomocą anchorów exact match, czyli idealnie dopasowanych słów kluczowych do linkowanej podstrony. Odpowiednio zaplanowane menu główne to klucz do sukcesu na poziomie SEO jak i UX. Dlatego też warto poświęcić temu zagadnieniu więcej czasu, działać zgodnie ze strategią SEO, a nawigacja w witrynie oraz jej pozycjonowanie staną się znacznie skuteczniejsze.

Linkowanie wewnętrzne – breadcrumbs

Breadcrumbs to kolejny ważny sposób nawigacji dla naszych stron internetowych. Breadcrumbs inaczej menu okruszkowe pozwala zarówno użytkownikom jak i robotom Google, na odnalezienie się w strukturze strony oraz na swobodną nawigację w serwisie. W nawigacji okruszkowej po raz kolejny używamy anchorów exact match, które bezpośrednio odnoszą się do podlinkowanych stron.

Linki w stopce strony

Stopka strony, mimo że na pewno rzadziej używana niż menu główne, jest również niezwykle ważnym elementem serwisu. Linkujemy tam do stron informacyjnych, czy stron kontaktowych. Mimo że z punktu widzenia SEO nie jest to, tak ważne miejsce jak dwa poprzednie, z powodów UX, nie możemy o nim zapominać.

Nawigacja kontekstowa, czyli linkowanie śródtekstowe

Nie sposób wyobrazić sobie skutecznego pozycjonowania strony internetowej bez linkowania śródtekstowego. Jest to nic innego jak umieszczanie odnośników w treściach znajdujących się w serwisie. Mogą to być opisy kategorii, usług, produktów, ale i linki wewnętrzne we wpisach blogowych. Zagadnienie to na pierwszy rzut oka może wydawać się stosunkowo proste, jednak kryje się, zanim bardzo popularne we współczesnym SEO pojęcie klastrów tematycznych, które szerzej omawiamy w dalszej części artykułu.

Linkowanie wewnętrzne za pomocą grafik

Linkować wewnętrznie możemy również poprzez grafikę. W tym przypadku ważne jest uzupełnienie atrybutów title oraz alt. Mogą one działać podobnie jak anchory i przekazywać moc linku na wskazane słowa kluczowe zawarte w opisach alt oraz title obrazka.

Linkowanie wewnętrzne za pomocą sitemapy

Sitemapa, inaczej mapa witryny to ważny element serwisu dający wskazówki dla robotów Googla dotyczące indeksacji. Zawiera ona linki do podstron w naszym serwisie.

Gdzie jeszcze umieszczamy linki wewnętrzne?

Oprócz wymienionych rodzajów linków wewnętrznych, w serwisach, zwłaszcza tych bardziej rozbudowanych pojawiają się również dedykowane podstrony wspomagające linkowanie wewnętrzne. Mogą być to strony autorów, tagów, czy mapa strony, (nie mylić z plikiem sitemap.xml) często umieszczana w stopce, przedstawiające pełną strukturę strony.

Jakie korzyści daje nam linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne to kluczowy element serwisu nie tylko dla usprawniający nawigację w witrynie, ale również wspomagający działania SEO. W dalszej części głębiej przyjrzymy się korzyściom płynącym z umiejętnego wykorzystania linkowania wewnętrznego, które obejmują aspekty takie jak strukturyzacja strony, wspomaganie indeksacji, przepływ mocy SEO, zapobieganie kanibalizacji słów kluczowych, zmniejszanie współczynnika odrzuceń, aż po tworzenie klastrów tematycznych.

Strukturyzacja strony

Linkowanie wewnętrzne jest kluczowe dla stworzenia logicznej i intuicyjnej struktury strony. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwo nawigować po serwisie, a roboty Google – efektywnie odczytywać jej zawartość. Dobrze zbudowana struktura serwisu za pomocą linków wewnętrznych pozwala na lepsze zrozumienie hierarchii informacji na stronie, co jest istotne zarówno dla SEO, jak i dla użytkowników. Dodatkowo odpowiednia struktura na stronie jest jednym z głównych czynników wspomagających indeksację na stronie.

Wspomaganie indeksacji serwisu

Robot Google odwiedzając naszą stronę „klika” w linki wewnętrzne, jakie napotka na swojej drodze. W ten sposób skanuje nasz serwis – przeskakując ze strony na stronę. Tworząc zorganizowaną strukturę w naszym serwisie, gdzie linkowanie wewnętrzne jest spójne, oraz do każdej z podstron prowadzi link wewnętrzny, znacznie pomożemy robotom Google w skanowaniu naszej strony i zapobiegniemy marnowaniu „crawl budgetu” na błądzeniu robota po skomplikowanej i niespójnej strukturze serwisu.

Zobacz również: Co to jest Crawl Budget?

Przepływ „link juice”

Link juice to moc SEO, jaką przekazuje link z jednej strony do drugiej. Jest to pojęcie używane przede wszystkim w kontekście określenia mocy linku zewnętrznego prowadzącego do naszej strony. Link juice możemy i powinniśmy rozprowadzać po naszej witrynie właśnie za pomocą linkowania wewnętrznego. Z tego powodu strategia linkowania zewnętrznego jak i wewnętrznego powinna być spójna, a równomierne rozprowadzany link juice może przynieść naprawdę świetne efekty SEO dla naszej witryny.

Zapobieganie kanibalizacji słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której co najmniej dwie podstrony wyświetlają się na tę samą frazę kluczową. Przemyślane linkowanie wewnętrzne może zapobiegać kanibalizacji. Trzeba być jednak ostrożnym. Źle zaplanowane linkowanie wewnętrzne może przyczynić się do pogłębiania problemu. Ważne jest używanie odpowiednich anchorów, które jasne wskażą robotom Google, jaka podstrona ma być wyświetlana na dane słowo kluczowe.

Zobacz również: Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Zmniejszenie współczynnika odrzuceń

Kolejny ważny powód, dla którego powinniśmy zadbać o nasze linkowanie wewnętrzne. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne może przyczynić się do zatrzymania użytkownika na stronie, przedłużenia jego sesji, a tym samym zmniejszenia współczynnika odrzuceń (bounce rate). Przyczyni się to nie tylko do zwiększenia szans na konwersję, ponieważ nasz użytkownik aktywnie zaznajamia się z naszą stroną, ale jest to również sygnał dla Google, że strona, na którą przechodzą użytkownicy, jest wartościowa.

Tworzenie klastrów tematycznych

Klastry tematyczne to niezwykle popularna i skuteczna w ostatnim czasie strategia pozycjonowania SEO. Wykorzystuje ona to w jaki sposób, algorytmy Google analizują witryny oraz słowa kluczowe. Tworzenie klastrów tematycznych polega na grupowaniu powiązanych ze sobą treści wokół jednego tematu przewodniego. W skrócie wybieramy główny temat/frazę, a następnie w kolejnych artykułach przechodzimy do bardziej szczegółowych zagadnień. To wszystko następnie spajamy linkowaniem wewnętrznym. 

Mając tak rozbudowaną bazę wpisów blogowych w obrębie danego tematu, pokazujemy Google, że jesteśmy ekspertami w danej dziedzinie. Bezpośrednio przekłada się to na wyższe pozycje fraz kluczowych powiązanych z danym klastrem tematycznym. Co więcej, klasteryzacja treści przyczynia się, a nawet rozwija to, o czym pisaliśmy w punktach wyżej, czyli strukturyzuje treści, przyczynia się do poprawy indeksacji, kieruje przepływem link juice, bardzo skutecznie zapobiega kanibalizacja słów kluczowych oraz zmniejsza współczynnik odrzuceń strony. Nie bez powodu jest to jedna z najpopularniejszych i najbardziej skutecznych strategii SEO w ostatnich latach.

Jak tworzyć poprawne linkowanie wewnętrzne?

Wiemy już gdzie, wiemy po co… pozostaje jednak pytanie – jak? Jak stworzyć i poprawnie wdrożyć strategię linkowania wewnętrznego? Kolejna sekcja artykułu poświęcona jest właśnie na bardziej praktycznych wskazówkach dotyczących linkowania wewnętrznego.

Menu główne i struktura strony

Menu główne to kluczowy element linkowania wewnętrznego dla naszej witryny. Jest to miejsce, z którego powinniśmy być w stanie dotrzeć do najważniejszych podstron w naszym serwisie. W przypadku menu musimy zachować odpowiedni balans, pomiędzy jak najprostszą strukturą z uwagi na kwestie UX i komfort jego użytkowania a odpowiednią ilością podkategorii w celu skutecznego pozycjonowania serwisu. 

Niemniej ważne przy projektowaniu menu są anchory. Nie ma niestety złotego środka na stworzenie poprawnej struktury menu. Warto w tym przypadku przede wszystkim mieć dobrze zaplanowany plan rozwoju naszej witryny, postawić na analizę konkurencji, przeprowadzać testy UX, oraz dokonać analizy słów kluczowych.

Menu powinno mieć zrównoważoną szerokość oraz głębokość. Przyjmuje się, że kategorii głównych w menu powinno być nie mniej niż 5, nie więcej niż 9. W świecie UX przyjmuje się również zasadę, że do każdej podstrony powinniśmy być w stanie dotrzeć w 3 kliknięciach. Brzmi ciężko, a w praktyce jest jeszcze ciężej. Odpowiednia struktura menu, to jednak klucz do sukcesu dla naszego biznesu, a zwłaszcza e-commerców.

Breadcrumbs

Sprawa nieco prostsza, o ile struktura w naszym serwisie jest przemyślana. Celem menu okruszkowego jest pomoc w określeniu, w którym miejscu w witrynie się znajdujemy. Jak stworzyć poprawną ścieżkę menu okruszkowego? Oto schemat:

[Strona główna] -> [Kategoria nadrzędna] -> [podkategoria] -> … -> [miejsce, w którym się znajdujemy]

Dla strony głównej warto użyć brandu, jako anchora, aby wspomóc jego pozycjonowanie. Miejsca, w którym się znajdujemy nie należy linkować.

Budowanie struktury linkowania wewnętrznego w oparciu o klastry tematyczne

Wcześniej skrótowo omówiliśmy, czym są klastry tematyczne i jakie korzyści mogą przynosić. Teraz postaramy się w bardziej obrazowy sposób przedstawić to, jak oprzeć strukturę naszej witryny o klastry tematyczne.

Uproszczona struktura strony w oparciu o klastry tematyczne

Uproszczona struktura strony w oparciu o klastry tematyczne

Na załączonej grafice przedstawiliśmy bardzo uproszczoną strukturę serwisu. W tym przypadku ze względu na obecność produktów możemy założyć, że jest to mały e-commerce, jednak bardzo podobnie działać będziemy dla witryn, które zamiast kategorii będą oferowały różnego rodzaju usługi. 

W większości przypadków naszym głównym celem dla e-commerców będzie pozycjonowanie kategorii i podkategorii produktów. W tym przykładzie działamy na kategorii A. Możemy przyjąć, że jest to kategoria z szelkami dla psa. Aby stworzyć dobrze działający klaster tematyczny musimy zacząć od tzw. „pillar page” lub „silos page”. Może to być kategoria na blogu, ale i rozbudowany wpis szeroko omawiający temat szelek dla psa np. „Szelki dla psa – wszystko co powinieneś wiedzieć.” Następnie z naszego filara przechodzimy do coraz to bardziej szczegółowych zagadnień, tworząc siatkę połączeń pomiędzy wpisami w obrębie danego klastra, od czasu do czasu linkując do naszej kategorii. W załączonej grafice widzimy tylko 3 wpisy w obrębie jednego klastra, jednak w większości przypadków, w zależności od złożoności tematu, może to być o kilkudziesięciu do kilkuset artykułów w obrębie jednego klastra tematycznego. 

Jakich anchorów używać w linkowaniu wewnętrznym?

Gdy w linkowaniu zewnętrznym w większości przypadkach będziemy musieli skupić się na pozyskiwaniu linków o różnorodnych anchorach, nagich URL, brandowych, partial match, exact match –  tak w przypadku linkowania wewnętrznego możemy pozwolić sobie na większą swobodę i w dużej mierze używać tych ostatnich, najbardziej pożądanych – anchorów exact match. W linkowaniu wewnętrznym anchory przede wszystkim mają być naturalne i służyć użytkownikowi. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby do naszego tekstu naturalnie wpleść miejsca dla linku z exact matchem.

Ile linków wewnętrznych? Czy istnieje idealna liczba?

Niestety nie ma złotej zasady, co do tego ile linków wewnętrznym powinno pojawić się na stronie. Pamiętaj o tym, że na standardowej witrynie internetowej każda z podstron na start będzie miała określoną liczbę linków – są to linki w menu głównym, menu bocznym, stopce itp. Nie oznacza to jednak, że mamy już za dużo linków na naszych podstronach. Google potrafi rozpoznać, w jakim miejscu jest link i każdy traktuje inaczej. 

W tym pytaniu skupmy się raczej na tym, ile linków powinno pojawić się w treści tekstu. Niestety i tutaj nie ma prostej odpowiedzi. W krótkim tekście, na 3000 znaków już 3 linki to może być dużo. W tekście na 20000 znaków 15 linków może być jak najbardziej naturalne. Ważne jest, aby linki nie były dodawane na siłę, a ich głównym celem powinna być pomoc użytkownikowi. Wtedy będziemy mieli pewność, że ich liczba jest odpowiednia.

Jak tworzyć linkowanie wewnętrzne – kilka podpowiedzi

  • Linki, które są wyżej, mają większą wartość
  • Im mniej odnośników na stronie tym większą wartość one mają. 
  • Nie linkuj więcej niż raz do tej samej podstrony w obrębie artykułu (chyba że bardzo tego potrzebujesz ze względów UX).
  • Linki, w które rzadko się klika, mają mniejszą wartość.
  • Strategia linkowania wewnętrznego powinna być integralna ze strategią linkowania zewnętrznego. Czasem dobrym wyborem będzie linkowanie zewnętrznie do artykułu blogowego, który jest częścią klastra linkującego do kategorii. W skrócie pamiętaj o przepływie „link juice”.
  • Zadbaj o to, aby na twojej stronie nie pojawiały się „orphan pages” – strony, do których nie można dotrzeć za pomocą linkowania wewnętrznego.

Potrzebujesz pomocy?

Mogłoby się wydawać, że linkowanie wewnętrzne to prosty, naturalnie dziejący się proces na naszych witrynach. I często tak jest, że za sprawą przemyślanej architektury informacji nieświadomie mamy całkiem dobrze przygotowaną strukturę linkowania wewnętrznego w naszym serwisie. 

Mnóstwo jednak serwisów narzeka na niskie pozycje w wynikach organicznych, mimo dużych budżetów na linkbuilding, czy problemy z indeksacją obarczając winą roboty Google. Źródłem tych problemów często jest jednak źle działające linkowanie wewnętrzne. Jeśli chcesz osiągać TOPy w wynikach wyszukiwania, masz problemy ze stworzeniem skutecznej strategii linkowania wewnętrznego lub napotykasz wymienione wcześniej problemy – zapraszamy do skorzystania z naszej oferty audytu SXO oraz pozycjonowania. Jesteśmy ekspertami w dziedzinie performance marketingu i chętnie pomożemy w osiągnięciu celów biznesowych Twojej marki (oraz poprawieniu Twojego linkowania wewnętrznego).