Analiza danych w e-commerce – jak wykorzystać informacje do optymalizacji sprzedaży?

| Jakub Cichoń | Analityka

Każdy, kto prowadzi sklep internetowy, z pewnością chce wiedzieć kto kupuje jego produkty, który asortyment wybierany jest najczęściej, jaka jest skuteczność prowadzonych działań marketingowych, a na końcu wykorzystać te informacje w celu optymalizacji sprzedaży. Dzięki odpowiednio prowadzonej analityce w e-commerce możesz takie dane gromadzić i wykorzystywać. W tym wpisie przedstawimy ci świat analizy danych w sklepach internetowych i przekażemy kilka cennych rad.

Analiza danych w e-commerce


Co może dać poprawne prowadzenie analityki e-commerce?

Poprawne prowadzenie analityki e-commerce pozwala dokładnie zrozumieć, skąd pochodzą użytkownicy oraz czy są zainteresowani naszym asortymentem, a finalnie czy dokonują zakupu. Gromadząc i odpowiednio analizując dane, możemy optymalizować te kanały, które przyciągają najwięcej potencjalnych klientów, ale również odkrywać obszary, w których nasz e-commerce nie działa dobrze, gdzie „przepalany” jest budżet marketingowy, a klienci nie wykazują zainteresowania. 

Dzięki analityce internetowej w e-commerce możemy dowiedzieć się więcej na temat zachowań klientów, na przykład jak długo przebywają na danej podstronie, jaki asortyment przeglądają i co dodają do koszyka. Można też badać skuteczność sprzedawanych produktów, weryfikując, które z nich są najpopularniejsze i generują największe zyski.

Skuteczność kanałów pozyskiwania klientów

Różne kanały pozyskiwania klientów takie jak SEO, reklamy Google Ads czy reklamy w mediach społecznościowych, content w SoMe, email marketing lub sieci afiliacyjne, mogą być mniej lub bardziej skuteczne. Analityka e-commerce pozwala dowiedzieć się, które z nich najskuteczniej prowadzą użytkowników na stronę internetową sklepu oraz czy użytkownicy wykonują działania określane jako mikro lub makro konwersje.  

Zachowania klientów w sklepie internetowym

Analizowanie zachowania klientów na stronie sklepu internetowego może dać wiele wskazówek dotyczących optymalizacji witryny w celu zwiększenia sprzedaży. Przy pomocy odpowiednich narzędzi do analizy e-commerce możemy zdefiniować które zachowania i interakcje podejmowane przez użytkowników chcemy monitorować

W ramach analizy możemy sięgnąć po narzędzia do nagrywania sesji potencjalnych klientów. Pozwoli to poznać sposób poruszania się użytkowników po stronie internetowej, zweryfikować jakie elementy sklepu przyciągają ich uwagę lub co jest dla nich niezrozumiałe, a finalnie zniechęca do dalszego przeglądania oferty sklepu. 

Zachowanie użytkowników strony możemy mierzyć dzięki zdarzeniom (zdefiniowanymi przez nas interakcjami użytkowników ze stroną) jak na przykład: kliknięcie przycisku call to action, wyświetlenie strony produktu, przejście ze wpisu blogowego do kategorii produktowej, kliknięcie baneru z promocją, wysłanie formularza kontaktowego itp. A także dzięki nagraniom sesji użytkowników, o czym wspominam wyżej.

Skuteczność produktów sprzedawanych w sklepie internetowym

Odpowiednie prowadzenie analizy danych w e-commerce pozwala na identyfikację najchętniej kupowanych produktów, a to umożliwia efektywne zarządzanie zapasami oraz wyeliminowanie ryzyka, że w magazynie brakuje popularnych towarów. Umożliwia również analizowanie skuteczności różnych strategii sprzedażowych i marketingowych, pomagając zidentyfikować, które działania generują największy zysk.

Narzędzia wykorzystywane do analizy danych w e-commerce 

Od czego zatem zacząć analizować dane w sklepie internetowym? Przede wszystkim powinniśmy poznać kilka narzędzi, z pomocą których można to robić. Na rynku jest ich wiele, przy czym poznanie kilku, ale na odpowiednio wysokim poziomie, w zupełności wystarczy, aby prowadzić zaawansowaną analizę w e-commerce. 

Narzędzia, które udostępnia firma Google (Google Analytics, Google Tag Manager, Google Optimize) są darmowe, a oferują nam szerokie spektrum możliwości. Możemy je rozróżnić na takie, które pozwalają dane zbierać, gromadzić i analizować, a także wizualizować. Umiejętność ich wykorzystania da właścicielowi sklepu internetowego ogrom informacji, na podstawie których będzie mógł podjąć odpowiednie decyzje, mające na celu optymalizację sprzedaży i kampanii reklamowych, a także rozwój biznesu.

Google Analytics 

Google Analytics to darmowe narzędzie do gromadzenia danych i tworzenia z nich raportów, które pokażą, jak użytkownicy korzystają ze sklepu internetowego. Od lipca 2023 Google Analytics w wersji 4 jest domyślną wersją tego narzędzia. Różni się ona znacznie od dotychczasowych wersji nie tylko sposobem zbierania danych i identyfikowania użytkowników, ale również sposobem tworzenia raportów. Aktualnie raporty można tworzyć samodzielnie na wiele różnych sposobów. Pozwala to dopasować dane, tak aby najlepiej przedstawiały to, co dzieje się w naszym e-commerce. 

W narzędziu Google Analytics możemy analizować dane na temat ruchu i kanałów pozyskiwania użytkowników, danych demograficznych, technologii z jakiej korzystają odwiedzający nasz sklep internetowy, kupowanych produktów. GA4 umożliwia tworzenie lejków sprzedażowych, które pozwolą ci dokładnie prześledzić działania użytkowników prowadzące do konwersji, dzięki temu będziesz mógł optymalizować działania marketingowe i sprzedaż w swoim e-commerce.

Google Tag Manager 

Google Tag Manager potocznie często nazywany GTM’em to kolejne darmowe narzędzie udostępnione przez firmę Google, które daje nam ogrom możliwości na rozszerzenie analizy danych w e-commerce. Dzięki temu narzędziu możemy w prosty sposób, bez pomocy programisty, tworzyć zdarzenia, które później, za pomocą kodu Java Script, zostaną wysłane do narzędzia gromadzącego dane np. Google Analytics. Funkcjonalności jakie daje GTM pozwalają rozszerzyć zbierane przez nas dane o różne interakcje i zachowania użytkowników ze sklepem internetowym. Kliknięcie w baner z promocją, kliknięcie przycisku call to action, dodanie do koszyka, zapis na newsletter lub konkretna ilość czasu, którą użytkownik spędził na stronie – to tylko kilka przykładów zdarzeń, które można śledzić za pomocą Google Tag Managera. 

Informacje przekazywane za pomocą GTM trzeba dostosować do potrzeb swojego biznesu. Dodanie wszystkich możliwych zdarzeń nie pomoże w optymalizacji sprzedaży sklepu internetowego. Wręcz przeciwnie – może to utrudnić pracę, ponieważ przy ogromie danych trudno będzie zrozumieć i dopasować odpowiednie zdarzenia do analizy, którą przeprowadzamy. Będzie to wymagało większych umiejętności związanych z interpretacją uzyskanych danych. 

Google Optimize 

Narzędzie Google Optimize to kolejny produkt giganta z mountain view, dzięki któremu możemy analizować to, co dzieje się w naszym sklepie internetowym. Umożliwia ono wykonywanie testów zmian, które chcemy wprowadzać i sprawdzać czy przyniosą zakładany efekt. Testy A/B polegają na wyświetlaniu części użytkowników jednej wersji strony, a innej części drugiej wersji strony. Wykorzystywanie tego narzędzia w analizie danych e-commerce pozwoli bardziej świadomie podejmować decyzje optymalizacyjne i w efekcie sprzedawać więcej. 

Narzędzie to wymaga wcześniejszej implementacji Google Analytics, do którego będą przekazywane dane pozyskane w testach oraz Google Tag Manager, za pomocą którego narzędzie zostanie podpięte do strony sklepu internetowego.  

Ważna informacja! 

Google poinformowało, że narzędzie Google Optimize będzie działać do 30 września 2023. Po przekroczeniu tej daty z narzędzia nie będzie można korzystać, warto również już zebrane dane wyeksportować, aby nie zostały utracone. Google wycofuje usługę, ponieważ chce zapewnić użytkownikom produkt najwyższej jakości, a według nich Optimize już takowej nie zapewnia. Testy A/B można wykonywać korzystając z integracji zewnętrznych dostawców takich usług z Google Analytics 4. Firma Google podaje 3 takie firmy: AB Tasty. Optimizely, VWO

Looker Studio (dawniej Google Data Studio)

Wizualizacja danych podczas analizy e-commerce to nieoczywisty, ale nie mniej ważny punkt całości tego procesu. Dobrze zbudowany raport, który jest czytelny może znacznie ułatwić podejmowanie decyzji dotyczących optymalizacji sprzedaży w sklepie internetowym. Często przy jednym projekcie pracuje kilka lub nawet kilkanaście pracowników. Jeżeli wszyscy będą mieć dostęp do starannie przygotowanego raportu, w którym widoczne są odpowiednie dane, z pewnością poprawi to efektywność ich pracy. 

Narzędzie jakim jest Looker Studio daje możliwość importowania danych dynamicznie z Google Analytics i tworzenia na ich podstawie rozmaitych wykresów, tabel i zestawień. To nie wszystko – w Looker Studio istnieje możliwość importowania danych z większej ilości narzędzi – na przykład arkusze Google, Google Search Console, Big Query, supermetrics i wiele więcej.

Hotjar 

Wspominałem wcześniej o nagrywaniu sesji użytkowników. Narzędzie Htojar umożliwia takie działanie. Dlaczego to takie przydatne? Dzięki nagrywaniu sesji jesteśmy w stanie zobaczyć, jak użytkownik poruszał się po stronie sklepu internetowego, a to dostarcza ogromu danych do analizy i optymalizacji sprzedaży. 

User Experience to coś, o czym powinien myśleć właściciel każdego e-commerce. To dzięki odpowiedniemu dostosowaniu strony dla użytkownika może zwiększyć swoją sprzedaż. Oglądanie sesji w narzędziu Hotjar pokaże nam, na które miejsca użytkownik zwraca uwagę, co pomija, gdzie się zatrzymuje i w jaki sposób przemieszcza się po stronie. Optymalizując stronę tak, żeby była bardziej intuicyjna, tak naprawdę optymalizujemy sprzedaż naszego sklepu internetowego. Drobna wskazówka: zmiany, które chcemy wprowadzić na stronie możemy przetestować w narzędziu Google Optimize, które już przedstawiłem. 

Jak podejmować lepsze decyzje dzięki analityce e-commerce

Podejmowanie decyzji o zmianach mających doprowadzić do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym z całą pewnością nie jest prostym zadaniem. Dzięki analityce e-commerce jesteśmy w stanie wspomóc się danymi o użytkownikach, którzy odwiedzili już nasz sklep internetowy. Dane to ogromna wartość dla każdego, kto jest otwarty na zmiany i chce dowiedzieć się jak zachowują się użytkownicy w jego sklepie internetowym. Odpowiednia implementacja narzędzi, które będą takie dane zbierać to jedno, następnie należy dane analizować, wyciągać z nich wnioski, a na ich podstawie podejmować decyzje o optymalizacji. Nie można zapomnieć o testowaniu zmian, które chcemy wprowadzić, ponieważ to, co wywnioskujemy nie zawsze może być tym, co wpisze się w potrzeby użytkowników, a niekorzystne zmiany wprowadzone na stronę przyniosą efekt odwrotny od zamierzonego. W tym całym procesie warto zebrane dane zwizualizować i przygotować przemyślany raport, dzięki któremu będziemy mogli łatwiej je odczytać.


Nie da się jednoznacznie powiedzieć, jak analizować dane w e-commerce. Każda strona różni się od siebie, jej użytkownicy w inny sposób przemieszczają się po niej. Uniwersalna rada? Gromadź dane na temat swojego serwisu i użytkowników, analizuj je, stawiaj odpowiednie pytania i szukaj odpowiedzi w raportach. Podejmuj na ich podstawie decyzje, testuj, wprowadzaj zmiany i zacznij cały ten proces od początku. Sklep internetowy zawsze będzie można usprawnić, poprawić, zmienić komunikację, dostosować do aktualnych trendów panujących w internecie. Przez to wszystko analiza danych w e-commerce to niekończący się proces, mający na celu ułatwić twoją pracę i przynieść biznesowy sukces!